söndag 21 november 2010

TV – krönika: En sardonisk vessla från norr räddar dansbandsskutan från att kapsejsa!

Råttorna är de första som lämnar det sjunkande skeppet, brukar det ju heta. När det gäller programmet ”Dansbandskampen” tror jag det stämmer ganska bra. Men frågan är väl om ”råttorna” på det forna ”tittar-slagskeppet” också lämnade en osäkrad torped ombord innan de smet? Det känns faktiskt som om programmet bara lämnades därhän och blev någonting som ”gud glömde”!

Det forna vinnarkonceptet med den dynamiska trion Magnus Karlsson – Thomas Deutgen – Peter Settman försvann i fjärran och likaså en riktig jury som påverkar slut-resultatet på olika sätt. MEN, när råttorna lämnade det ”sjunkande skeppet” så stod där i styrhytten en sardonisk vesslelik man från Luleå/Norrbotten och lotsade den krängande dansbansskutan mot lugnare vatten. Jag syftar givetvis på dansbandsprofessorn Thomas Deutgen som inte alls själv utnämnt sig till professor utan låtit andra sköta den detaljen.

Deutgen har slitit med dansbandsprogram och arrangemang i många långa år, trots sin relativa ungdom. Detta har gett honom en insyn och kunnande om branchen som är få förunnat här i Sverige. Han har dessutom fått en gedigen erfarenhet av direktsändningar som har känts väldigt bra i DBK ända sedan starten för tre år sedan. En erfarenhet som, en gammal ”radioräv” som jag, anser vara väldigt underskattad i dagens etermedia! Hade Thomas Deutgen jobbat utomlands hade han garanterat får epitetet ”Demonproducent”!

I årets upplaga av DBK så har den bitska lilla vesslan fått dra hela lasset på egen hand. Både avseende PR gentemot tämligen kallsinniga kvällstidningar som ju har stora ekonomiska intressen i konkurrerande tv-kanaler, men Deutgen har också stått ensam när det gäller regelrätta bedömningar av de dansband som tävlar i programmet. Den nya bisittaren, multi-instrumentalisten Gundhild Carling, visade sig vara ett riktigt stolpskott i just den rollen men kommer fortsättningsvis att ha en undangömd roll i kulisserna med sina tutor. Gårdagens gästtyckare i form av låtskrivargeniet/artisten Lasse Holm var ett genidrag och han tillförde verkligen DBK den krydda som bara en riktig musiker kan göra! Samspelet mellan honom och vesslan slog gnistor och jag hoppas detta var lösningen/livbojen för ett program som ju egentligen handlar om vår svenska kultur och folksjäl!

En person som avskytt programmet i allmänhet och professor Vessla i synnerhet är ju skivmogulen Bert Karlsson. Givetvis för att han inte har ens en lillfingernagel med i programmets utformning eller urvalet av tävlande band, men jag tror det allra mest handlar om ren avundsjuka gentemot den sardoniske professor Vessla. För Thomas Deutgen har precis allt det Skara-Bert saknar. Humor, stil, elegans, kvickhet och förmågan att uttrycka sig utan att tillgripa plumpheter och svordomar. Dessutom är ju professorn ung och rumsren!

Den minnesgode erinrar sig kanske Bert Karlssons ”Fame Factory” där han satt som en uppblåst padda och vräkte ur sig snaskigheter och förlämpningar till företrädesvis, unga gråtande flickor. ”– Äääh, hon är för fet”, etc… Dessbättre försvann äckelpeckel-Karlssons program ganska snart och må det vila i frid! Jo, jag vet att Bert Karlsson blivit snuskigt rik på musikbranchen. Men enligt mig så är han mer snuskig än rik…

Thomas ”vesslan” Deutgen är däremot en ordets skarprättare av bästa märke. Han behöver aldrig använda sig av runda ord, svordomar a la Skara-Bert, utan avger sin mördande kritik lika snabbt som sakligt grundad. Kort sagt, han har STIL!

Med denna krönika vill jag bara ha sagt att programmet ”Dansbandskampen” behandlats väldigt styvmoderligt av SVT i höst och jag hoppas på en bättring till nästa år. Den sardoniske vesslan från norr är en tv-personlighet vi sällan får se växa fram i rutan numera och läggs DBK ner så hoppas jag verkligen vi får se honom i andra/eget program i framtiden!

Fot not: Jo, jag är också från Luleå och jo ,jag känner professor Deutgen sen länge tillbaka.
Men detta har på intet sätt präglat denna tv-krönika, eller annars har det gjort det?
Ring och rösta eller sms:a på…

8 kommentarer:

Anonym sa...

Med denna din krönika får du faktiskt mig att vilja se programmet du skriver om. Jag som annars aldrig tittar på slika program! Måste titta nästa gång!

Murveln funderar sa...

Tack för det Thörn. Tar jag som ett gott betyg och jag hoppas du återkommer som läsare i fortsättningen också!

Anonym sa...

Visste inte att Herr Prytz hade sådan förkärlek till dansbandsmusik!!
mvh
Fru Björnsson på ön

Murveln funderar sa...

Nä, fru Björnsson, jag lyssnar ju mest på blues och R&B som du vet. Men fenomenet intresserar mig samtidigt som jag känner "professorn/vesslan ganska" ganska väl och så ville jag säga min mening, som jag ju brukar!

Unknown sa...

Ja NU ska jag verkligen se Dansbandskampen..SÅ DE SÅ!
Här får Du en riktig "tryckare-kram" av mig/Ingela Nilsson i Luleå

Boella sa...

En otroligt bra krönika som fler (läs: ALLA) borde läsa! Objektiv och välformulerad. Får jag länka till den från min blogg?

Murveln funderar sa...

Tack både Ingela och Boella för vänliga ord!
Visst får du länka den vidare Boella! Bara roligt om så många som möjligt läser det jag skriver!
Eder tillgivne Murvel

Etelpetel sa...

Underbart att läsa din krönika (tack Boella för länkningen).
"Murveln" du skriver ner precis det jag tänkt och tyckt.
TD är helt rätt i sin roll som "tyckare" och gör DBK värt att se.
Jag kommer nog att "trilla" in på din sida och läsa fler inlägg.
Ha det gott på världens bästa ö där ute i havet.
Hälsningar från fd Lulebo (med kopplingar till Visby)