onsdag 12 november 2014

FALLET ”KYNNA” DEL 2: UTREDNINGEN SOM FÖRSVANN I MÖRKER!
OBS! Läs den första artikeln här nedan innan ni läser den här! Annars hänger ni inte med i svängarna. För nu blir det cirkus!

För att fortsätta där jag slutade så hade jag och den polisinspektör som skötte utredningen täta kontakter under sommaren 2012 och fram till hösten. Inte förrän vid årsskiftet 2012/2013 sökte jag honom igen för att höra hur det gått. 

Fick då höra att han gått i pension vid årets slut. Eftersom jag personligen stod som anmälare så krävde jag då min rätt som det att få ta del av förundersökningen. Som jag och adm-kollegorna i Facebook-gruppen ”Ja till varg”(JTV) givetvis fann intressant. Speciellt då förhör med vissa av dom inblandade på Länsstyrelsen samt den otroligt envise ”Förbundaren” som slutligen tog död på vargtiken med sitt jaktlag via radiopejlingen!

NU JÄVLAR VAR CIRKUSEN I GÅNG !!!

Jag fick då ta emot två avskrivningar av två andra polisanmälningar, bland 500, där det stod att ärendet lagts ner. Jag krävde på nytt att få ta del av VÅR förundersökning och blev då uppring av en kommissarie(!) vid Kronobergspolisen i Växsjö. Han beklagade det inträffade och lovade att skicka förundersökningen snarat möjligt.  Sent omsider fick jag då ett kuvert med två utskrivna förhör med …mig själv?! 
Jag ringde då upp nyss nämnda kommissarie och sa att nu får det vara slut med dumheterna och att jag faktiskt KRÄVDE att få ta del av den förundersökning som vår anmälan lett fram till! Vi talade faktiskt om en ”skyddsjakt” på en varg och ingen känslig spionutredning. 
Efter några veckor blev jag sen uppringd av en ny kommissarie, denna gång polisens interutredning i Malmö! Han ville ha lite mer info kring min anmälan av polisen i Kronoberg sa han. Jag gjorde då min berömda imitation av en fågelholk ,och sa att jag/vi inte alls gjort någon anmälan utan bara ville ha ut ”vår förundersökning” kring fallet ”Kynna”.
- Märkligt sa kommissarien, då måste någon där ha anmält sig själva hit pga det då! Du, det här ska jag kolla upp och återkommer. Verkar mycket konstigt!
Vi hade en del mailkontakt + per tfn och allt slutade med att han uttryckligen beordrat polisen i Kronoberg att ge oss förundersökningen och sluta tjafsa.
Inget händer så jag påminner polisen i Växsjö om att vi väntar på materialet. Får då svar av deras jurist(!) att vi inte kommer att få den med hänvisning till paragrafer av alla de slag och fan och hans mormor.  Annars fick vi vända oss till
Kammarrätten minsann! Nä nu jä…?
Herregud, det handlar för fan om en ”skyddsjakt” på en varg och inga dolska massmördare med incestiösa inslag eller liknande! Vi avvaktade ett tag och sen fick jag en lunta från Kammarrätten i Norrköping då juristen vid Växsjö på eget bevåg lämnat fallet dit! Nu jävlar började både jag och mina kollegor helt seriöst att tvivla på att allt detta verkligen handlade om en förundersökning kring en utförd ”skyddsjakt” på en varg, utan att vi blivit inblandade i någon superhemlig utredning av gud vet vad..?
I sin inlaga till Kammarrätten motiverade sig Kronobergspolisen i mycket märkliga och luddiga termer för att vi inte skulle få se förundersökningen.
” – Det kan allvarligt skada utredningar i andra sammanhang + att utredningen om ”Kynna” kan komma att tas upp igen”!
Vi svarade givetvis i vår inlaga att vi fann allt mycket konstigt och att saken måste komma fram i dagsljus nu.
Kammarrätten kom med sin dom som innebar att jag fick emotta ett tjockt material om ”Kynna-fallet” där nästan allt var övermålat med svart färg!  Att få ihop övriga läsbara brottsstycken till något meningsfullt var fullständigt omöjligt. En besvärshänvisning till Förvaltningsdomstolen skickades med men där hade vi inte talesrätt då ,så det blev: schack matt!

Endast en granskning av fallet hos JK återstår i nuläget för oss att begära.
VAD utredningen om ”skyddsjakten på vargtiken i Småland verkligen kom fram till får vi kanske aldrig veta. Men helt klart är att det är något ”vissa” definitivt inte ville vi skulle få veta! Vargtiken ”Kynna” förblir ett spöke i svensk rättsvisa!
En konsekvens av denna utredning är att rovdjursansvarige på LST i Kronoberg bytt jobb och blivit handläggare på en helt annan avdelning. Undra varför?




Inga kommentarer: