torsdag 9 juli 2009

Murveln rapporterar - På västfronten en hel del nytt !

Efter en lång resa mestadels i vårt västra grannland, Norge, så är det flera saker som slagit mig när jag ”spajat” på våra grannar. Alltså saker som radikalt förändrats där sedan jag var på besök senast. För drygt 11 år sedan. Jag noterade då följande i mitt reportageblock:

Prisnivån: Fy för farao vad det har blivit dyrt i Norge sedan vår svenska krona rasat i värde likt en socialdemokratisk väljarbarometer! Förr kunde man vara lite kaxig i det västra grannlandet när man kom och pröjsade i svensk valuta. Idag håller man käften tittar ner i backen och rensar ”plånkan” för att kunna tjacka lite bröd eller nåt annat trivialt! Vår svenska krona känns väldigt påtagligt som en ”svensk-historia”. Ett skämt alltså, och dessutom ett dåligt sådant !
Att norrmännen nu är snor - rika syns verkligen också i deras samhälle. Finns tex inte en liten vägstump som inte fått ny asfaltbeläggning, eller bara piffats upp i största allmänhet. E 6:an är len som en mule att köra på hela vägen och det vara bara vägen till Sverige via Dalarna som var helt kass. En tillfällighet eller ?
Okej, norrmännen har pengar som gräs i den statliga kassakistan och jag unnar dom det också!
Men allvarligt, var det så jävla smart att upplösa unionen 1905 ? Lite oljepengar hade väl suttit som en smäck i dessa kristider! Dessutom är dom ju så himla trevliga !

Fisket: Den norska exporten av fisk slog rekord det första halvåret i år, nästan 21 miljarder(!) summa summarum. Det får mig osökt att tänka på våra egna utarmade, utfiskade och förgiftade kustvatten. Varför var inte VI lika framsynta och rädda om våra fiskbestånd som norrmännen varit? Enligt många av de norrmän jag talat med så sa de nej till EU bara för att rädda sina fiskbestånd undan EU-flottorna av trålare som dammsugit Nordsjön och andra vatten på all fisk i decennier. Jävligt smart skulle jag vilja påstå!
Ute på Lofoten hängde det fortfarande en del torrfisk uppe på torkställningarna men det mesta var redan ”skördat” för att gå på export. När vi provade fiskelyckan ute på en brygga i en hamn ,släppte min sambo ner ett gäddrag för att sekunden efteråt se det försvinna i gapet på en maffig torsk! Dessvärre gick linan av, så vi tvingades att avnjuta en gourmétmiddag på en fin restaurang istället för egenfiskat spis.
Dvs korv och makaroner hemma i huset där vi bodde …
Men fisk finns det i massor där och norrmännen kan sköta och vårda sina fiskbestånd till skillnad från somliga andra grannländer. Ingen nämnd och ingen glömd !
Den där Unionen som sagt…

Fylleriet: Jag vet inte riktigt hur fan dom burit sig åt men norrmännen har uppenbarligen en alkoholpolitik som fungerar alldeles förträffligt bra i nuläget. På annat sätt kan jag inte tolka faktumet och avsaknaden av det vi kallar A-lagare i städer och samhällen. Inte ens i en storstad som Trondheim kunde vi notera några ”gatans proletärer”. Inte några pilsnergubbar på utekaféerna, t e x ! Till detta ska läggas att på kvällstid när uteserveringarna och pubarna var knökfulla av människor så fanns det inget av den ”hederliga vrålande fyllan” att beskåda. Folk satt och drack sina bers eller vinglas och bara tog det lugnt, spajade efter ligg(?) och såg ut att ha det väldigt trevligt. Kuriöst på min ära . Jag VET att sprit och öl är svindyrt i Norge. Priserna på ”Vinmonopolet” som deras bolag heter var minst dubbelt mot de svenska. Men det förklarar inte folks handhavande av nämnda drycker, eller deras till synes naturliga sätt att kröka tillsammans. Fan, det fungerade ju hur bra som helst! Här tycker jag att de svenska myndigheterna har mycket att lära. Men ingen jävla studieresa nu så ni skämmer ut oss! Kontakta bara mig så berättar jag ALLT. Mot en smärre liten avgift vill säga, gärna i NOK…
Jag återkommer med fler rapporter om vår välmående granne i väst så småningom.

2 kommentarer:

Eduronflux sa...

Kul och träffsäkert. Mera rapporter vi väntar på.
Skönt att du är tillbaka, btw

Murveln funderar sa...

Å mer blir det också. Jämförelser mellan våra båda länder kan bli rätt intressanta, jag lovar!