tisdag 18 augusti 2009

Varför var inte Elisabet Odhammar viktig ?

”Detta känns verkligen obehagligt nu och gud bevare Elisabet var hon än finns!”

Med dessa rader avslutade jag den krönika jag skrev den 22 april i år och som handlade om den i Luleå försvunna Elisabet Odhammar. Tyvärr räckte inte min stilla bön utan kroppen efter Elisabet återfanns nyligen i det område där hon försvann söndagen den 5 april.


Ja ni läste ta mig fan rätt! Hon hittades alltså några hundra meter ifrån huset där hon försvann drygt fyra månader tidigare! Jag var i krönikan den 22 april synnerligen kritisk till lulepolisens agerande i fallet Odhammar, och jämförde då också med jätteinsatsen som drogs igång när det gällde ”Caroline-mordet” utanför Gällivare. Nu är jag om möjligt ännu mer kritisk till hur hela detta tragiska fall har hanterats ända sen starten! Man måste ju faktiskt nu ställa sig frågan:


VARFÖR VAR ALDRIG ELISABETS FÖRSVINNANDE VIKTIGT FÖR LULEÅPOLISEN?



Hela förfarandet från polisens sida från början luktar nonchalans, arrogans och sned människosyn! Enligt de personer hon hälsade på ute i Lövskär led hon av en depression när hon försvann. Underförstått, hon KAN ha varit självmordsbenägen. MEN, det var det ingen som VISSTE då! Inte nu heller för den delen . Slutsats, hennes försvinnande borde alltså ha bedömts som ett möjligt brottsfall. Men icke sa nicke. Lulepolisen har med en dåres envishet hela tiden hävdat att Elisabet Odhammar inte utsatts för något brott! Hur in i hela helvetet kan de vara så säkra på det? Är de synska ,håller de seanser i häktet, har de någon slags uppenbarelser av försvunna personer i Luleå? Eller tar sig lulepolisen rätten att göra en bedömning av vilka människor som är VÄRDA att leta efter? Man baxnar inför den arrogans de uppvisat för en människa vars liv nu släckts för alltid. Men HUR, det kanske vi aldrig får veta nu! Ännu mindre VARFÖR?



Det finns många frågetecken kring Elisabet Odhammars försvinnande och död. För det första så undrar man ju varför hon inte hittades om hon fanns i närområdet? Där polisen nu är säkra på att man sökte då! Fan trot… Samtidigt säger nu en polisman att man inte vet NÄR kroppen hamnade där och poängterar att man inte misstänker att det begåtts något brott. VA??? Hör ni hur jävla vansinnigt det låter? Plötsligt framstår mina ironier här ovan som fullt trovärdiga. Lulepolisen försöker alltså inbilla oss att Elisabet Odhammar EFTER sin död knatat ut till Lövskär, lagt ut en ledtråd/sak(?) och sedan placerat sig så hon skulle hittas!


POLISEN I LULEÅ TROR ALLTSÅ PÅ SPÖKEN!!!



Nu kan vi väl vänta oss att man misstänker en rödklädd figur med stort skägg som man hoppas kunna fånga runt den 24 december…

Nä, med hänsyn till den aktuella polismannens familj samt de etiska regler jag alltid försöker följa publicerar jag inte hans namn här. Men det är jävligt frestande ska säga!

Troligen är också han ett offer på sitt sätt och följer bara de galna order han fått ?


När man nu hittade Elisabets kropp så fortsätter polisen att tiga med i stort sett allt. Tex i vilket skick kroppen var? Fanns det skador på hennes kropp? Vilka föremål fanns i närheten osv? Varför kan man ju undra? Kan det vara för att man gjort århundradets tavla i fallet Elisabet Odhammar, och nu sitter med en okänd mördare på halsen i luleåområdet? För stämmer de uppgifter polisen lämnat efter likfyndet så MÅSTE det ju handla om ett mord! Elisabets kropp kan inte ha funnits där när man letade från början.

Då skulle man hittat henne, säger polisen. Hennes kropp är alltså placerad där av någon som då också bör vara den som bragt henne om livet, dvs en mördare!



Vi ska också ta i beaktande att området ute i Lövskär på sommaren är ett väldigt välbesökt område av stugägare och frilufts/båtfolk i allmänhet. Att en död kropp skulle ligga där oupptäckt en hel sommar är för mig som gammal lulebo helt osannolikt! I bilden finns också en stugägare som, liksom jag, är kritisk till polisens arbete och han påstår dessutom att han pekat ut platsen för polisen redan från början! Märkligt kan tyckas att han inte gått dit direkt och hittat kroppen OM han nu var så säker på att Elisabet fanns där? Dessutom uttrycker han sig konstigt i en tidning där han börja tala om hur ”vacker” Elisabet Odhammar var när han såg henne den 5 april. DET kändes konstigt i sammanhanget ! Hela den här tragiska historien väcker samma olust som ”Caroline-mordet” hos mig, och jag hoppas verkligen att lulepolisen vet mycket mer än de sagt och kan presentera SANNINGEN om Elisabet Odhammars försvinnande och död snarast möjligt?

Det känns helt enkelt väldigt angeläget nu!

Fotnot: Länk till den krönika jag talade om i början av denna artikel.

Länk: http://urbanprytz.blogspot.com/2009/04/nytt-caroline-fall-under-uppsegling-i.html





5 kommentarer:

Eduronflux sa...

Bra skrivet men jag är tveksam till mord. Kroppen påträffades några hundra meter från stugan men området är mycket tätbevuxet. Det enda mystiska i det hela är väl handväskan som hittades först 100 meter därifrån men ett djur kan mycket väl ha dragit iväg med det.
Man började leta i fel ände helt enkelt tror jag.

Mae Isaksson sa...

Vilken skrämmande läsning, Urban, man slutar aldrig förvånas över polisens inkompetens, tyvärr inte första och inte sista gång säkert.

Murveln funderar sa...

Ja, jag är givetvis inte alls SÄKER på att det rör sig om ett mord här. Men i nuläget ter det sig som det mest logiska. Dessutom håller polisen inne alldeles för mycket upplysningar också. Inte normalt i såna här fall, enligt mina erfarenheter från 20 år i nyhetsbranchen.
MEN jag hoppas sanningen kommer fram så snart som möjligt!

Mie sa...

Har också reagerat, jämfört med "Caroline-fallet".
informationen om eftersökningar, "fynd", misstankar etc har varit ytterst sparsamma.
Vad beror det på att vi kan vara så olika värda när det gäller ett sånt här försvinnande (och inte bara det)?
Kan familjen önskat så lite publicitet som möjligt, kanske?
Kusligt är bara förnamnet, i annat fall.

Murveln funderar sa...

Ja Mie, jag tycker också att detta fall är både kusligt och mystiskt. Om du har lust så kan du läsa den krönika där jag jämför just "Caroline-fallet" med detta fall.Jag hoppas det kommer förklaringar så snabbt som möjligt, inte minst för hennes anhörigas skull!