torsdag 28 maj 2009

"Caroline - Fallet": Leif Silbersky - Bara en munsbit för åklagarna!

Idag torsdag startar rättegången i hovrätten för övre Norrland mot Toni Alldén som mördade Caroline Stenvall förra hösten under minst sagt mystiska omständigheter. Den åtalade lyckades få till stånd ett advokatbyte inför denna rättegång och det blev ingen mindre än självaste Leif Silbersky. Sveriges svar på Perry Mason! Om nu någon till äventyrs minns honom från tv-serien(?) Jag och Leif Silbersky minns i alla fall…


Leif Silbersky utstrålade från början ett stort självförtroende, som vanligt, och hävdade att han aldrig skulle åta sig fallet om han inte trodde på en ändrad dom, som vanligt. Men nu blev det bara ”mycket snack och lite verkstad” kan vi med facit i hand konstatera. Jag vet att det verkar konstigt, men jag kan inte annat än att tro att den store advokaten läst förundersökningen ganska slarvigt innan han åtog sig fallet! Hur fan ska man annars förklara att åklagarna i stort sett ätit denna rutinerade och garvade advokat till frukost redan INNAN rättegången i hovrätten startat? Varje ”lucka” i utredningen som Silbersky har försökt att öppna har åklagarna med hjälp av den suveräna utredningen spikat igen så inte ens Houdini skulle kunna tagit sig ut. Som jag skrivit tidigare här:
SILBERSKY ÄR REDAN SCHACK MATT!

Han började med att försöka få styrkt att Caroline redan var död när Alldén sköt två kulor i hennes kropp. Detta sket sig helt och han fick istället höra raka motsatsen. Caroline LEVDE när Alldén sköt skotten i hennes kropp! Konstaterade expert nummer två tvärsäkert.
Oooops, sa stjärnadvokaten och bytte till en ännu gräsligare slips...

Ja då försökte herr stjärnadvokaten med att han ville att hans klient skulle höras på nytt i hovrätten. Detta då eftersom han var i så psykisk dålig form i tingsrätten.
- Kom med något nytt i bevisningen så tillåter vi det annars kan du fetglömma alla förhör, svarade åklagarduon Ulrika Schönbeck och Anette Ölmbro.
Så blev det. Silbersky fick inte Alldén att ens närma sig sanningen om mordet utan han vidhåller sitt trams med att hon föll mot hans släpvagn och dog av det, etc etc…
Ingen ny bevisning inga nya förhör alltså. Åklagarnas attityd är stenhård mot Alldén.

Jag kan förstå Silberskys frustration i sammanhanget eftersom han likväl som jag, och många andra, vet att Alldéns historia är stulen direkt från ”Englamördaren” Anders Eklunds första förhör och erkännande av mordet på Engla Höglund. Silbersky försvarade ju nämligen Eklund och har haft tillgång till alla förhör med honom. I rätten gick åklagaren stenhårt åt Eklund och fick honom att erkänna lögn efter lögn på löpande band. Då gick plötsligt Silbersky över till:
”- Min klient är inte riktigt klok och måste få vård istället för fängelse – taktiken.”
Den gick inte hem och Eklund fick livstid för båda de mord han åtalats för! Den taktiken är nu Silberskys sista utväg i ” Caroline-fallet”, men åklagarna har stängt den bakdörren också! Toni Alldén fick ju genomgå en stor sinnesundersökning innan den förra rättegången med negativt resultat. Han ÄR frisk! Enligt lagens mening i alla fall.

Ett litet och väldigt svagt halmstrå advokaten försökt gripa efter är att Caroline skulle varit hjärndöd när hon sköts. Silbersky måste vara en av väldigt få personer i landet som inte vet att en människa som blivit hjärndöd avlider efter ett par minuter om inte intensivvård pågår.
Nu var det ju en vanlig personbil Alldén forslade Caroline i och inte en ambulans med ett akutteam, så teorin är lika befängd och korkad som det jag nyss skrev…

Silbersky har nu till slut försökt att få göra kompletteringsförhör med Toni Alldén i hovrätten. Åklagarna säger återigen blank nej OM inte ny bevisning kommer fram. De vill helt enkelt inte höra mördarens vansinniga lögner en gång till! Jag förstår dom helt och fullt. Värre fars än förhandlingarna i tingsrätten får man leta efter och hovrättsförhandlingarna är nog för de båda åklagarna bara en formsak. Ett spel för galleriet. De VET att Toni Alldén kommer få livstid för det hemska mordet, precis som han ska ha. De VET också att sanningen aldrig kommer att komma fram och att frågan som alla ställer sig förblir obesvarad:
VARFÖR FICK INTE CAROLINE STENVALL LEVA?
Hovrätten för Övre Norrland ska nu genomlida 35 timmars inspelade förhör med Toni Alldéns tramsande och jag är inte det minsta avundsjuk.
Hellre spelar jag ta mig fan Bingolotto.
PÅ FINSKA!
Fotnot: Dagen blev ett antiklimax eftersom advokat Leif Silbersky uteblev pga sjukdom. Ska nu starta på måndag istället. Detta känns lite som en "time out" ska erkännas...
Murveln

4 kommentarer:

Eduronflux sa...

Mycket träffsäkert herr Murvel. Fast nu får vi vänta till allra tidigast måndag då herr stjärnadvokaten är "sjuk"
Jajamän.

Murveln funderar sa...

Okej, har inte haft tid att kolla vad som hänt under dagen. Men jag säger bara:
- Varför blir jag inte förvånad?
Jag följer upp denna krönika med en ny i morgon där jag granskar de "dolda motiven" i mördarens agerande!

Anonym sa...

Ja tror att självaste Silbersky himself blir sjuk bara av av oro av dina bloggar...
Bra Urban....du prickar rätt..denna tortyr mot Carolines minne och Carolines anhöriga är i sig straffbar...

Murveln funderar sa...

Nej inte tror jag stjärnadvokaten bryr sig om min lilla blogg. Men jag tror han känner att han sitter väldigt pyrt till nu, med tanke på de stora orden innan!