måndag 15 juni 2009

" Caroline - Fallet ": Sanningen blev offret i de båda rättegångarna !

Detta får ses som en epilog till alla mina krönikor om mordet på Caroline Stenvall som utfördes av 51-årige Toni Alldén utanför Gällivare förra hösten. Två rättegångar har hållits, en i tingsrätten och en i hovrätten efter överklagande av Alldén, som även gjorde ett välbehövligt advokatbyte till den sistnämnda. Men trots denna kvalitetshöjning av den juridiska nivån så blev även förhandlingarna i hovrätten en jättebesvikelse för oss som hoppades, trodde, ville så gärna få veta, vad som egentligen hände den där ödesdigra fredagen i fjol höst!

Men alla våra förhoppningar grusades när det stod klart att Toni Alldén skulle hålla fast vid den logiska katastrof hans berättelse utgör. För i och med det så var också stjärnadvokaten Leif Silbersky schack och matt redan från början! Jag TROR att Silbersky försökte få mördaren att ändra sin berättelse och åtminstone NÄRMA sig sanningen lite grann. Det kanske skulle gett honom en liten chans att ändra tingsrättens livstidsdom för mord. Men nej, Toni Alldén hade bestämt sig för att hålla fast vid den urbota korkade story han pluggat in under de fem veckor han gick lös innan polisen tog in honom. Alltså följande sammanfattad:


” – Jag höll i na, hon sprattlade, och föll, kanske svimmade, kanske hon dog. Så jag la henne i bagageluckan och for iväg lite hit och dit innan jag for hem och åt. Då var hon död i alla fall.
Kunde ju inte ringa polisen för det där andra(annat mord reds anm) så jag köpte bensin för att få henne att försvinna!”


Detta är alltså inte Toni Alldéns ord utan ”Engla-mördaren” Anders Eklunds lögner från första förhöret där han erkände mordet på 10-åriga Engla Höglund. Jag hävdade redan i vintras att Alldén snott de här delarna från Eklund och byggt upp sin historia efter den! Jag tror också att Alldén var mycket inspirerad/attraherad av Eklunds vidriga förehavanden.
Vissa håller med mig ,vissa gör det inte...
Hur som helst så bestämde sig alltså Carolines mördare för att det här kunde han använda. Detta plus att han pluggade på ordentligt om hur man förstör DNA-spår på offret och brottsplatser. Likheterna är ju slående mellan de två osannolika berättelserna. Detta med att offret plötsligt dör, att hon lämpas in i bagageutrymmet, irrande på vägarna med liket i bilen, bränningen av kroppen, etc. Skillnaden är att Eklund överbevisades av teknikerna och erkände våldtäkt och mord på Engla. Toni Alldén har inte erkänt någonting men överbevisades också han av teknikerna och fälldes mot sitt nekande för mord. Något som hovrätten givetvis också kommer att göra senare i veckan!

Det tragiska med hela det här fallet är att framför allt de anhöriga aldrig får reda på sanningen om vad som hände Caroline. Varför i hela helvetet karljäveln dödade deras dotter/syster/flickvän? Jag anser att de har RÄTT att få VETA detta!
Jag anklagar härmed offentligt de båda åklagarna för liknöjdhet, nonchalans samt brist på empati för mordoffrets anhöriga. Okej, jag VET att pappskallen som skulle låtsas vara rådman i tingsrätten verkligen gav ”malplacerad jultomte” ett ansikte, och förstörde deras förhör med mördaren. MEN i hovrätten hade de chansen att pressa Alldén utan närvaro av ”tomte-pajasen”, men struntade helt enkelt i denna möjlighet. Helt säkra som de var/är på en fällande livstidsdom även där. Sanningen om mordet blev helt enkelt egal för dom!
Rättegångarna blev istället ett ”CSI” fast på riktigt. Kriminalteknik på hög nivå där jag tror nästan bara experterna hängde med i svängarna. Okej , tung bevisning, inget snack om den saken . Men själva grundfrågorna i mordfallet försvann i tomma intet.
Sanningen , vart tog den vägen mitt i allt detta ?
HUR, VAR, NÄR och VARFÖR?
I det dimhöljda dunkel som mördarens lögner lagt över alltihop så kan jag nu allt tydligare se en annan gestalt tona fram, en medbrottsling! En människa som hjälpte Toni Alldén med att i varje fall flytta Carolines bil till stenbron. Men som troligen bistod honom med de övriga vidrigheterna som kvinnan utsattes för. Denne någon är alltså Alldén beredd att ta livstids fängelse för att skydda! Detta innebär alltså:
DET GÅR EN MÖRDARE LÖS I GÄLLIVARE JUST NU!

2 kommentarer:

Eduronflux sa...

Kanonbra som vanligt. Håller med dig om åklagarnas agerande. Men å andra sidan är vårt rättsväsende inte intresserat av sanningen.
Nu senast vägrar hovrätten lämna ut DNA i samband med styckmördade Catrine Da Costa. Håhåjaja.
Kanske kanske inte går där en medhjälpare till Allde'n lös. Det får vi nog aldrig veta?

Murveln funderar sa...

Åklagarnas jobb borde även att inbegripa sökandet sanningen i sådana här fall! Inte bara sikta in sig på just en fällande dom. I ett fall som detta blir lidandet för anhöriga livslångt och därmed nästan outhärdligt!
OM det går en mördare lös i Gällivare så säger jag bara: Gud bevare tjejerna/kvinnorna där i sommar!