lördag 11 april 2009

Tankar kring påsk - Kärleksgudens odödliga budskap!

Så här i påsktider brukar jag alltid se någon av de dramatiseringar av Jesu liv som någon TV-kanal visar. Hoppas det kommer någon även denna påskhelg. Dessa, ganska snyftiga, filmer om Jesus liv och leverne drabbar mig alltid som en rejäl smäll på käften! Tankarna bara snurrar och jag har så svårt att få ihop historien. Det stämmer ju inte, inte någonting! Logiken saknas och motiven för mordet känns obehagligt diffusa. För ett mord var det ju!
Dessutom, killen var ju ett vandrande mirakel och ingen brottsling…

Jag har alltid varit otroligt fascinerad av fenomenet Jesus från Nasaret. I söndagsskolan älskade jag att få höra att han var ALLA barns vän, och bilden med Jesus omgiven av barn som höll honom i händerna samt ett sockersött litet lamm kunde få det tuffaste grabbhjärta att smälta som en glasstrut i solen! Ni MÅSTE veta vilken bild jag menar ? Visst är den ljuvligt vacker? Dessutom, för en liten kille så var ju Jesus lite superhjälte också:
HAN KUNDE JU TROLLA!
Wow, och han var MIN kompis va!

På äldre dagar tappade jag bort min barndoms ”hjälte” genom stressigt arbete, relationer till och från samt fritidsintressen som tog resten av den lilla tid som fanns kvar. Men någon gång genom åren började tankarna kring denna mycket märkliga och fascinerande man att dyka upp då och då. Nu tror jag att jag bestämt mig för vem Jesus egentligen var/är för just mig.
För det första den mest karismatiska människa som funnits här på jorden. För det andra en Kärleksgud som får kollegorna ”Amor” och ”Eros” att framstå som sunkiga kopior från Ö&B eller ”Rusta”. För det tredje en vägvisare för mänskligheten om hur vi bör leva för att ta hand om varandra och få ut så mycket som möjligt av våra jordeliv!

Den första punkten motiverar jag bara med att på Jesus tid fanns inte media. Trots detta lyckades han sprida sitt kärleksbudskap så det nådde ända fram till härskarna i Rom. Folk blev så tagna av mötena med honom att de for runt som tättingar och gapade om att guds son faktiskt knatade runt och predikade ute i byarna. Dessutom utförde han ju också mirakel vilket knappast var till någon nackdel för att locka folk. Men jag tror att genom att utföra dessa mirakel så visade Jesus mänskligheten på olika sätt att hitta rätt livsstil. Ta detta med de två fiskarna och tre(?) bröden som han utfodrade hundratals människor med. Jesus visade genom detta att bara man delar med sig så kan maten räcka åt ALLA! Är det inte i just denna anda som ”Rädda Barnen, Röda Korset, Lutherhjälpen” försöker jobba idag? Hans budskap lever än idag och blir allt starkare dessutom!
Jesus var, enligt mig, den förste biståndsarbetaren!

Jesus framstår också för mig som den ultimata kärleksguden! För trots sina enorma övernaturliga krafter så gjorde han inte ens sina mördare illa. Till och med på korset bad han för dem som stod i begrepp att mörda honom! Är inte DET människokärlek så vet jag då inte vad … Som jag tolkar Jesus budskap så var det kärleken och möten mellan människor som var den röda tråden i allt han sa. Det handlade om att hjälpa andra utsatta människor, att inte förakta andra av olika orsaker, inte döma. Att visa det vi idag kallar för – RESPEKT!
Detta budskap har tyvärr inte slagit så väl ut som man kunde ha hoppats. Men budskapet finns där, färdigt att användas för den som så vill. Det finns ju för tusan på pränt också!

Med tanke på ” Obama-effekten = ena världen ” så tror jag att världen idag, år 2010, hade varit redo att ta emot en kärlekens budbärare som Jesus. Den oförfalskade ondskan i form av ofattbara grymma terrordåd samt utbredd rasism gör att världen gärna tar emot en person som ALLA tror kan stoppa ondskan. Jesus var lite för tidig/otålig, nåja lite 2000 år(!), men vi får nöja oss med att läsa och höra om hans död och återuppståndelse så här i påsktider. Till sist bara svaret på frågan om varför han återuppstod?
KÄRLEKENS BUDSKAP ÄR EVIGT !

2 kommentarer:

Ninni sa...

Intressanta tankar! Kanske Jesus återuppstod för att visa oss att livet inte kan dö, då vore det ju inget liv. Och ingen kärlek, heller. Men han återvände, såå livet finns. Och kärleken. Fint, va....?

Murveln funderar sa...

Jag tror att Jesus visade att vördnaden för livet och kärleken är starkare än räddslan för döden, helt enkelt!
Tack för mina ord!
Thanks fore nice comments!
Murveln