tisdag 3 februari 2009

Aj då, Lantbruksuniversitetet - Det där var visst en öm tå!

Efter min krönika i förra veckan om det dubbla budskap jag upplevde att Statens Lantbruksuniversitet gick ut i Luleå på en konferens om rennäringen, har jag fått en del ” däng” av undersåtar till en sk professor vid namn Öje Danell. Jag blir både smickrad och irriterad över detta. Jag menar, tänk att en viktig och förnäm professor bryr sig om vad en liten försynt murvel som jag skriver i min lilla, lite småkäcka ska medges, blogg är ju nästan ett rent märkvärdigt. OM det inte vore för att jag börjar misstänka att denna herr Danell varit klasskamrat med en viss Reefat El - Sayed i unga år ?
För FAKTA är att just El-Sayed studerat på Lantbruksuniversitet och där, enlig egen utsago, blev doktor i biokemi. Nå, vi vet ju hur det var med den saken: - ”Gravade hundar” Fermentakraschen, ”osynliga doktorshattar” och sex år på kåken!
”Doktorshatt” och professorstitel kanske går på ett ut, vad vet jag?
Jo, en sak vet jag: Statligt högavlönade professorer ska banne mig inte resa land och rike runt och bedriva antirovdjurspropaganda!
BASTA!

Varför drar jag paralleller till dessa två personer med bakgrund hos SLU? Jo, för att hade El-Sayed en ”gravad hund” så har SLU tydligen en hel jävla ” Gravad ” kennel på skolgården!
Jag kan inte tolka det budskap jag fått från hans ”kurirer” som kommenterat min krönika på bloggen på annat sätt. Den ene av dessa gör det till och med anonymt! Han bloggar dessutom anonymt och kallar sig bara ” man 34” och kör med ” Lunken” som bloggarnamn. Till honom skickar jag följande hälsning:

För det första bör du byta ditt bloggarnamn till ” Dunken” eftersom du skryter om ditt hembryggda öl och så skriver du om sponken!
Sen tycker jag att dina ” uppläxningar” av mig är minst sagt tama! Du är taskigt påläst , trots din forskartitel(?) som biolog. Du och din vän ”doktoranden”, Anna vet ju inte ens hur man får fram antalet renar i respektive län för bövelen! Hoppas att Anna inte ska doktorera i något som har med rennäringen att göra(?) För hon vänder sig alltså till MIG för att få veta hur man får fram vissa uppgifter!
BORDE hon inte ha vänt sig till dig ” Dunken”, eller herr professorn? Bara en stilla undran…

Angående priset på en riven ren, som jag efterlyst här åtskilliga gånger, så finns det inte alls något sådant överenskommet med samebyarna. De vill ju uppenbarligen inte sätta sig och förhandla med naturvårdsverket eftersom det innebär skrivna avtal angående rovdjurens existensberättigande. INGET på pränt alltså!
Jag säger det igen: Tvinga renägarna till förhandlingsbordet snarast och stoppa den illegala jakten i vår fjällvärld! Hot om tvångsslakt av det stora ”överantalet” renar funkade ju i Västerbotten och lär göra så igen om saken drivs så långt. Vilket den BORDE!

Att rovdjurens existens och antal skulle hota den väldiga väloljade köttindustri som rennäringen är idag känns som ett jävligt dåligt skämt! Hur i hela friden personer anställda på SLU som så kallade experter, kan åka runt och predika något sådant är ju helt befängt. Okej, jag vet. Vi HAR åsiktsfrihet i det här landet. Men då får faktiskt herr professor Danell och hans lärljungar göra detta på sin fritid! INTE betalda med skattepengar ! För vi har också DEMOKRATI här i landet och undersökningar visar att vi, det svenska folket, faktiskt vill ha kvar våra rovdjur ute i skogarna!

Våra stora rovdjur i Sverige är fortfarande tämligen fåtaliga och utgör inget hot mot något. Vad i hela friden har de för chans mot den ”gerilla-armé” tjuvjägare på skotrar som gör 150 knyck i timmen? Vi pratar ju DJUR! Inte självmordsbombare , ondskefulla terrorister och lömska lönnmördare!
Till sist vill jag bara påpeka att min lilla, lite småkäcka det medges, blogg är ett alldeles för litet forum för denna debatt. Därför hänvisar jag till forumen, ” Våra Rovdjur” samt ” Ja till varg” på Facebook där just sådana här debatter tas emot med varm hand.
Välkomna dit alltså ” Dunken” Anna och professorn själv!
Vi väntar ivrigt på er…

3 kommentarer:

Littke sa...

Urban, gruppen heter Svenska Rovdjur ;)

Håller med dig... rovdjuren utgör inget hot mot oss. Vi är ju människor för sjutton! Vi kan göra vad vi vill. Folk "ojjar" sig över hur farligt det blir om rovdjurspopulationen blir för stor men vi har ju redan släppt in rovdjuren i vårt samhälle. Vi har livsfarliga hundar med ännu farligare hussar/mattar som går helt löst mitt i stan. Jag snackar ju om t.ex. pitbull och liknande hundar. Och som sagt... Människor är det största hotet mot människorna. Så det är väl där man ska börja om man vill känna sig trygg utanför låsta dörrar.

Anna sa...

Haha, snygg beskrivning av oss :-)

Bara en liten fråga:
Varför tog du bort Lunkens inlägg?! (Jag hann aldrig se det eller ditt svar)

Murveln funderar sa...

Snygg eller inte, frågetecknen kring SLU kvarstår, tyvärr, och några svar har jag inte fått heller...
Lunken, eller " dunken" som passar bättre,skrev anonymt, bloggar desutom anonymt så därför tog jag bort inlägget. Är man inte karl/kvinna nog att stå för sina åsikter då ska man hålla käften!
Den regeln gäller här!
Murveln