torsdag 26 februari 2009

"Carolin-fallet": En summering inför rättegången!

Jag grundar, liksom tidigare, mina analyser och slutsatser på många års rutin som nyhetsreporter där kriminaljournalistik ingått som en viktig del. Dessutom har jag bott i Norrbotten i nästan hela mitt liv och lärt känna den mentalitet som råder där, och hur människor där tänker i olika situationer. Just det sistnämnda påpekade min sambo för mig som en avgörande faktor när det gäller att jag prickat rätt i så många saker angående mordet på Caroline Stenvall. Kan ligga något i det faktisk, för synsk är jag inte! Jag följer de etiska regler som jag följt under alla år som journalist, även här på bloggen, och skriver inte ut mannens namn innan han är fälld i domstol. Om ni nu undrar över det.

På måndag inleds alltså den gigantiska rättegången mot gällivarebon som tagit livet av 29-åriga Caroline Stenvall i fjol höstas. Fortfarande är det lite av ett mysterium att detta mordfall utvecklats på det sätt det gjort, men som jag ser det är det ett par viktiga saker som orsakat ”urspårningen”. Dels gick något riktigt snett i början av utredningen vilket föranledde mordkommissionen att dra som en avlöning ifrån Gällivare. Här misstänker jag starkt att kommissarie Dag Andersson ledsnade på alla de läckor som fanns inom utredningen, bla utskrifter av förhör med den nu åtalade. Vår märkliga JK hittade inga fel i detta och jag hoppas verkligen hans kollega JO gör det ! Att Andersson och company tog sin Mats ur skolan är ganska förståeligt…

OFFRET: 29-åriga Caroline Stenvall från Piteå. Kommer från en frireligiös miljö och hade troligen ett starkt rättpatos. Vilket nog tyvärr kostade henne livet när hon, enligt mig, hotade den berusade mannen med att kalla på polis för hans fyllestyrning! Att inte polis och åklagare sett detta möjliga motiv är för mig en gåta. Herregud, vi pratar ju Norrbotten/Gällivare, älgjakt/fylla, och att ett tappat körkort i Gällivare är detsamma som om någon hugger av dig benen i Stockholm! Hela mannens tillvaro stod på spel i den stunden, och det INSÅG han ju också! Vilket alltså utlöste tragedin!

GÄRNINGSMANNEN: En nu 51-årig tämligen misslyckad liten figur som var för klen för att jobba nere i gruvan utan hade förpassats till lagerarbete istället. I Gällivare/Malmberget är en sådan omplacering något av det mest förnedrande du kan råka ut för. Där råder ”MACHO- KULTUR” och inget annat! Mannen var dessutom gift med en stilig högutbildad kvinna som rörde sig bland direktörerna på LKAB:s kontor och reste runt med dessa över hela världen. HON var den som tjänade pengarna och hade statusen i familjen. Till detta ska vi lägga hans grava alkoholmissbruk som lett till vistelser på behandlingshem samt troligen också hjärnskador.
Någonstans i hans bakgrund finns också en skev sexuell syn/lust där våld mot kvinnor ingår som en viktig faktor. Hans hustru MÅSTE känna till något om detta och jag blir förvånad om inte åklagaren vid rättegången pressar henne på den punkten!
Hela den här märkliga mannens beteende sen han blev anhållen har gått ut på att dölja sitt avvikande sexuella beteende. Efter mordet, under den dryga månad han var på fri fot, måste han ha pluggat på angående dna-analyser och gjorde allt för att dölja sina övergrepp/våldtäkter på kvinnan. Bla, genom att inte berätta var kroppen fanns förrän efter en månad i häktet, samt att hälla diesel på den stora blodfläcken för att han VISSTE att det skulle förstöra DNA-spåren. Dessutom försökte han ju bränna kroppen också. Sammantaget visar detta på en iskall, beräknande och listig mördare! Samtidigt på ett helgalet jävla tokfyllo som begått övergrepp av värsta sorten på en medvetslös ung kvinna!
Jag VET! Få ihop DEN ekvationen blir banne mig inte lätt i rättssalen…

MOTIVET: Som framgått tidigare här så tror jag att det var hotet om att förlora sitt körkort/tillvaro som fick gällivarebon att slå ner Caroline.Troligen med något tillhygge (?)
Sen gjorde tillfället tjuven och han tog med sig henne till stugan och ”roade” sig med henne tills han var ”nöjd”. Intressant är att han i ett första förhör uppgett att hans lakan i sängen saknades sedan! När han insåg vad i hela helvetet han gjort så bestämde han sig för att Carolin inte fick berätta detta för någon och att hon därför måste dö. Skammen var större än han kunde leva med! Han avrättade henne i fyllan och villan på en skogsväg och dumpade kroppen. Mardrömmen var ett faktum!
Kommer hans advokat att begära lyckta dörrar då? Troligen, men det tror jag han kan glömma. Åklagaren vill att mannen ska utsättas för mediauppbådet samt åhörare som han säkert känner och trycket från alla närvarande. Och kanske, säger kanske, kan det få denne mördare att falla till föga och ge oss den slutgiltiga sanningen?