fredag 20 mars 2009

"Caroline-fallet": Domen - Rätt - Men lika torftig som rättegången!

Det blev alltså livstid för Caroline Stenvalls mördare Toni Alldén. Det meddelade igår en enig tingsrätt i Gällivare. Något annat hade varit en våldtäkt på hela det svenska rättsamhället och den trygghet det förmodas skapa! Ännu en våldtäkt ska sägas. Herr Alldén har ju stått för den andra! Jag skriver nu ut hans namn i och med att domen fallit som slår fast att mannen är en mördare. Detta är förenligt med de gamla journalistiska regler jag försöker följa i mina krönikor här på bloggen.

Åter till rubriken här ovan. Vad jag menar är att den dom, som finns refererad i massor av tidningar, verkar fruktansvärt tom och innehållslös vad jag kan utläsa av referaten. Men vad är att vänta efter den parodi på en rättegång som hölls i Gällivare tingsrätt för ett par veckor sen?
Där varje försök från åklagarnas sida att pressa Alldén för att få honom att berätta åtminstone någon liten del av sanningen, förstördes av en pajas till lagman/domare som tydligen glömt att ta av sig tomtedräkten från i julas, och satt och ”tokmyste” och tyckte att de inte skulle vara elaka mot den lilla mördaren. Jisses, säger jag bara och:

BONNLÄPPAR SKA INTE SKÖTA SÅDANA HÄR MORDFALL!

Båda åklagarna visade sin proffsighet i rättssalen då de inte gick i svaromål mot denna kvarleva från julafton i domarstolen. Det hedrar dom enligt mig. Respekt inför rättvisan kan man också kalla det. MEN de borde ha talat ut med ” tomten” bakom stängda dörrar och sagt att han saboterade varje försök från deras sida att få fram sanningen om mordet! Om inte denne förvirrade mans agerande var tjänstefel, så måste det ta mig fan ha varit så nära man bara kan komma som domare!

På grund av nyss nämnda problem i rättssalen så blir alltså domen istället en jävla massa frågetecken som kanske kunde ha rätats ut för två veckor sedan(?) Något som förvånar mig i domen är att tingsrätten(läs tomten!) köpte Alldéns berättelse om vad som hände när han mötte Carolin vid stenbron. Hallå tingsrätten! Satt ni och sov när kriminalteknikerna berättade att de skulle ha hittat spår av Carolin, BÅDE, på marken och på dragkroken, OM mördarens story var sann! Så mycket fattade i alla fall alla vi andra ute i landet bara efter att ha tagit del av medias rapporter…
Sedan tycker jag det är rent förmätet av en liten sketen tingsrätt i Gällivare att ifrågasätta rättsläkarens utlåtande beträffande själva dödsskjutningen. Rätten påstår att Caroline kan ha legat ner, som Alldén påstått, när hon sköts. Något som rättsläkaren avvisade helt i rätten. Hon förordade istället att Caroline antingen stått på knä eller helt upprätt när hon sköts i ryggen.. Enligt mig, vid ett desperat flyktförsök! Den andra tanken, att hon stod på knä vill jag inte ens tänka färdigt. Än mindre sätta på pränt. Ni förstår garanterat vad jag menar!

Toni Alldén kommer, enligt sin advokat, att överklaga livstidsdomen. Toppen säger jag, och jag tror många andra runt om i landet. För kanske, säger kanske, kan vi då få en RIKTIG rättegång. Där den åtalade mördaren pressas hårt hela tiden och där inga halvkvädna visor och rent nonsens godtas av rätten. Jag har sett hovrätten i norr ”in action”, och där tillåts inga silkesvantar med de åtalade, ska jag säga. Ett färskt exempel är ju yxdådet i Vojakkala där hovrätten ”städat” upp ordentligt efter schabblet i tingsrätten där ordförande var, jo just det, ”jultomten” i egen hög person! Som ville fria alla åtalade då…

Det åklagarna, jag, ni, Carolins familj och alla andra i Sveriges land vill veta är ju givetvis varför i hela helvetet Toni Alldén blev en spritt språngande galen sexmördare i september förra året? För enligt kriminologerna och psykologerna så är han som gärningsman så jävla unik att han inte ens ska finnas! Nä, kalla in mannens ex hustru som vittne i hovrätten. Hon har svaren, men någon måste ställa frågorna också!

2 kommentarer:

Eduronflux sa...

Du är helt rätt ute. Numera Exhustrun har antagligen mycket att berätta som inte kommit fram och som kanske kan bidra till gåtans lösning.
Sedan tror jag nog att tingsrätten ska hantera även komplicerade fall som mord.

Murveln funderar sa...

Jag är övertygad om att exfrun sitter på många intressanta upplysningar om denne "osannolike" mördare. Tingsrätternas problem ute på vischan är bristen på rutin i svårare fall. Både rådmannen och advokaten uppvisade ju tyvärr uppenbara sådana.