måndag 16 mars 2009

"Caroline-fallet": Tiden före mordet del 3 - Tysta vittnen har de sista pusselbitarna!

Jag har märkt av antalet besökare på min blogg att intresset för att läsa mer om mordet på Caroline Stenvall utanför Gällivare i höstas är väldigt stort. Men media tiger still…
Därför fortsätter jag att utveckla de teorier och slutsatser jag dragit efter att ha följt det märkliga mordfallet från början. Den viktigaste är som jag ser det, att detta mord INTE var en slump! Däremot OFFRET ! Vilken kvinna som helst som mött ” jägaren” denna olycksaliga dag hade råkat ut för samma öde som Caroline Stenvall. Han hade planlagt allt in i minsta detalj. Färdvägar, platsen för övergreppen/våldtäkterna liksom platsen för själva mordet. Allt fanns i hans huvud då han ”lagom” berusad lämnade sin stuga den dagen. Han var ett sexuellt rovdjur på jakt efter mänskligt villebråd! Själva platsen, rastplatsen Stenbron, tror jag bara var EN av de platser han sett ut i förväg att söka ett offer på.

51-åringen hade rekognoserat mycket noga överallt, vilket hela skeendet visar. Och därför är inte ett enda ord av det han berättar sant! Dessutom är ju den storyn snodd av Engla-mördaren Anders Eklund, och hans första lögner från förhören om sina mord. (Se tid krönika)
Åklagarna var vid rättegången helt inne på sexuella motiv för mordet, liksom jag var redan i höstas , och någon annan förklaring finns helt enkelt inte. Det är just för att stärka detta som motiv, jag anser att utredningen bör kompletteras med en noggrann kartläggning av vad mannen sysslat med halvåret innan mordet begicks. Det MÅSTE finnas bevis samt vittnen som kan styrka att mannen hade ett intresse för sexuellt våld/hot/tvång, samt att detta visade sig på olika sätt. Porrsurfningen i datorn är bara ETT tydligt bevis!

För mig framstår det som helt OMÖJLIGT att mannens familj, bekanta och arbetskamrater skulle kunna UNDGÅTT att se tendenserna till ovanstående. Ett exempel på hans avvikande beteende kom i alla fall upp i rätten via jaktkamrater. Hans märkliga övning med att peppra själva skjutvallen med förklaringen att lära sig av med sin skotträddsla.
Men hallå ! Snubben hade knäppt ca 50 älgar fram till dess och övningsskjutit en jävla massa timmar också. VARFÖR gjorde han så då? Jo, för att öva sig på att skjuta UTAN hörselskydd, vilket han knappast skulle ha när hans DRÖM om sexmordet gick i uppfyllelse!
Alltså en ren övning inför det planerade dådet…

JAG är övertygad om att det nu i Gällivare finns en del människor, framför allt kvinnor, som bär på viktiga uppgifter om den här mannen/mordet. Det kan vara allt ifrån rena sexuella trakasserier till att han försökt få fram uppgifter som nu kan sättas i samband med mordet. Skogsvägar, rastplatser, var olika älgjaktlag fanns någonstans runt Gällivare mm.

De som självklart VET mest är hans familj med ex-hustrun i spetsen. Varför ville hon ta ut skilsmässa då, kan man ju undra? Hade kanske hans sexuella lustar och beteende blivit för hårdhänt, spårat ur på något sätt? Hon måste ha sett vad maken intresserade sig för på nätet när han suttit där i fyllan på dagarna! Jag skrev en krönika i höstas med rubriken – ” Hustrun hade svaren – Men ingen frågade”. Tycker att den rubriken känns ännu mer relevant i dagsläget. MEN, det är enbart hon själv som kan bestämma när korten ska läggas på bordet.
Mannens söner måste ha ett rent helvete OM även de vet saker som påvisar pappans ”galenskap” och förberedelser till det hemska han sedan gjorde. Vilket jag TROR att dom också gör, tyvärr. Men att sätta dit sin egen farsa, i Gällivare? Nej, det fungerar nog inte för en tonårskille, tyvärr igen. Stackars grabbar…

Till sist så tror jag att ” kvinnorna i byn” Mäntyvaara där 51-åringen hade sin stuga såg en hel del själva morddagen. Gubbarna var ju ute i älgskogen, men kärringarna fanns hemma och kikade bakom gardiner och persiennesnören, som man gör ute i byarna.
VAD har dom att berätta kan man ju undra?

Fotnot: Del 1 och 2 av ” Tiden innan mordet” finns här nedan.

Inga kommentarer: