fredag 13 mars 2009

"Caroline-fallet": Tiden före mordet - Finns gåtans lösning där? Del 2

Jag fortsätter här mitt resonemang kring vad ”jägaren”, som misstänks ha mördat Caroline Stenvall, ägnade sig åt tiden innan mordet. Alltså en fortsättning av gårdagens krönika där jag bland annat tog upp att han mycket troligt läste mängder av material om liknande brott det han sedan själv begick . Speciellt tror jag att han ägnade mycket tid åt allt som fanns skrivet + bandat, med Engla-mördaren Anders Eklund. Där hittar vi också förklaringen till att gällivarebons egen underliga version av mordet stämmer precis med Eklunds första lögner i polisförhören om just Engla-mordet !

En kartläggning av halvåret innan mordet på Carolin i denne mans liv tror jag skulle kunna lösa gåtan på varför det blev som det blev. Jag är i nuläget övertygad om att det finns vittnen i manens närvaro, samt kanske andra i Gällivare, som inte berättat för polisen vad de vet! Bland annat gällande hans uttryck för sexuella lustar, något han i stort sett vägrade prata om vid den farsartade rättegången. Porr-surfningen känner vi ju till, dock inte om innehållet varit våldsinriktat. Men sen undrar jag om han i sitt ganska långdragna och tilltagande hormonstinna tillstånd verkligen låtit bli att göra närmanden mot flickor/kvinnor?
Jag tror inte det, speciellt inte med tanke på hans hejdlösa krökande!

Finns det flickor/kvinnor i Gällivare idag som vet med sig att just denne man antastat dem på något sätt, uppträtt hotfullt kanske, sagt underliga saker med sexuella anspelningar?
JAG tror det!
Varför har de inte trätt fram då? Ja, de kan röra sig om kvinnor i hans omgivning, ex hustrun, på jobbet, grannar, söners flickvänner, etc. Missriktad lojalitet kanske ? Så har vi ju alltid den klassiska:
- Jag vill inte bli inblandad i det där hemska sakerna!

Med tanke på mannens psykiska ohälsa och alkoholmissbruk så var han i mina ögon ”inte helt hundra” under tiden före mordet. Inne i detta kaos utformades den plan som sattes i verket dagen då Carolin så olyckligt stannade på rastplatsen vid Stenbron utanför Gällivare.
Han ville till varje pris få ha makt över en kvinna, total jävla makt! Att få henne att frukta honom, se hennes rädsla inför honom och tvinga henne till total underkastelse!
Men hur fan skulle denne lilla klena puttefnask till karl kunna göra det?
Svaret fann han i vapenskåpet, geväret! För med geväret så var han ju en sjuhelsickes karl som skjutit nästan 50 älgar vilket gav respekt även hos andra MÄN. Jag undrar hur många gånger han satt där i fyllan och villan ensam i sin stuga/tillflyktsort och lekte med både tankar och gevär?

Under de sista månaderna innan älgjakten började tror jag att 51-åringen var som en osäkrad handgranat. Labil, stingslig, samt väldigt lyhörd och vaken när det gällde kvinnor/flickor. Källor i Malmberget gör gällande att han skröt på jobbet att han kunde fixa ung f-a när han ville. Men han sa aldrig hur! Troligen tillbringade han också mycket tid ute på skogsbilvägarna runt Gällivare för att ”reka” inför illdådet han så gärna ville prova att genomföra. Men på detta stadium tror jag enbart att det handlade om rena fantasier underblåsta av porrsurfningen och berättelser om våldtäkter/sexmord som han läst in sig på. Att verkligen GÖRA det tror jag att han var helt främmande för då!

Men älgjakten kom, gevären åkte fram, uppskjutningar på skjutbanan modell vilda västern, enligt jaktkamraterna, hade genomförts och supande escalerade kraftigt i denna veva. I samband med jakten drabbades han av något hårt personligt nederlag. Jaktkamrater säger att han nämnt en eventuell skilsmässa redan då! Mannens värld rasade samman och beslutet att bli en våldtäktsman och mördare var nog inte svårt att ta, helt desperat och i fyllan och villan. Planen fanns ju redan så nu gällde det bara att hitta ett offer. Vilket han tyvärr också gjorde. Något som ändade livet för en ung kvinna från Piteå alldeles för tidigt!

2 kommentarer:

Eduronflux sa...

Mycket intressant teori du har här och som du spinner vidare på från "del 1"
Kan mycket väl vara som du spekulerar. Utmärkt resonemang.

Murveln funderar sa...

Tack broder. Tror som sagt att lösningen på mannens våldsamma förvandling finns i hans förehavande innan mordet. Frågan är också, hur många människor/kvinnor VET något om hans underliga beteende?
Det kommer mera...