onsdag 18 mars 2009

"Caroline-fallet": Mannens ex-hustru måste förhöras på riktigt!

Jag skrev redan i höstas om att jag trodde att ”jägarens” hustru satt inne med mycket kunskap när det gällde motivet till mordet på Caroline Stenvall utanför Gällivare i fjol. Nu, när jag skrivit tre krönikor om tiden innan mordet så är jag ännu mer övertygad om att hon sitter inne med mycket viktiga uppgifter om mannen/fallet!
Det känns lite tveeggat att skriva om henne eftersom jag på intet sätt vill misstänkliggöra henne. MEN, hon MÅSTE vara den som vet mest om denne mycket märkliga man och mördare. Därom råder inga som helst tvivel. Polis och åklagare gjorde, enligt alla experter, en fullkomligt lysande utredning av mordet på Caroline. Det som saknades/saknas är själva motivet. Varför i hela friden denna helt vanliga man förvandlades till en bestialisk sexmördare? Från att ha varit en trebarns-far med ett ordinärt arbete på den lilla orten Gällivare i Norrbotten.
Erkänn nu! Detta är ta mig fan helt obegripligt!

Åklagarna försökte under hela den, i mitt tycke, farsartade rättegången att få mannen att medge sexuella motiv för mordet. Att mordet på Carolin var en nödvändighet för att hon inte skulle kunna berätta om de övergrepp han utsatt henne för. Men mannen har ända sedan han blev anhållen varit paniskt rädd för att beröra något som har med sex att göra ,och dessutom lekte han mussla hela rättegången när ämnet kom på tal. För mig framstår hans agerande som väldigt ångerfullt och skamset! Ett erkännande i sig, om man så vill.

Rättegången stördes också av en domare som satt och lekte ”snäll sagofarbror” hela tiden när åklagarna pressade 51-åringen på motivet för mordet. Samma domare som ville fria det rövarband i Vojakalla som nästan dödade en man med yxa, och som nu sitter i hovrätten och ERKÄNNER alla lagbrott som går att uppbringa i det här landet!
Jag undrar hur länge sedan det är sedan den här domaren var på företagshälsan?

En ny rättegång i hovrätten tycker jag i dagsläget känns som väldigt angelägen. Framför allt för att sanningen aldrig kom fram i tingsrätten pga nyss nämnda ”dementa” domare. I princip borde inte sådana här stora mål hållas i små tingsrätter, typ Gällivare, utan i större rättssalar med juridiskt kunnig personal som är van vid mål av denna kaliber. I Gällivare ska man hålla sig till mål om skoterfyllor, tjuvjakt, hembränning och sådant man klarar av och har kunskap om.
Inte komplicerade mordfall av denna kaliber!

Jag är nu också övertygad om att det blir en ny rättegång i hovrätten. Dels för att mannens advokat kommer att överklaga, och dels för att även åklagarna kommer att överklaga domen som garanterat blir livstid. En brasklapp dock för tidigare nämnde ”sagofarbror” till domare och hans märkliga uppfattning om rättvisa. Jag tror att både polis och åklagare är väldigt missnöjda med att de gick bet på att få ur mannen hela sanningen om mordet. Hans halvkvädna visor och nonsens hela rättegången igenom måste ha varit oerhört frustrerande att inte lyckas pulvrisera. Men inför en ny rättegång kan nya förhör med mannens, numera, ex-hustru vara nyckeln till motivet/framgång !

Denna kvinna måste ha unika kunskaper om mannens agerande och beteende både innan mordet och efter. Han var ju faktiskt på fri fot i en dryg månad innan han togs av polisen.
Jag undrar tex hur ”jägaren” uppträdde mot hustrun när det gällde sex under månaden efter mordet? Var han väldigt ”het på gröten”, våldsam upphetsad på något annorlunda sätt osv?
Vad läste han om? Mord ,dna-analysmetoder ,Anders Eklunds bedrifter? Vi ska också ha i åtanke att mannen for omkring som en skottspoling ute i skogarna och sopade igen spår efter mordet! Hällde diesel på blodfläcken på vägen för att förstöra dna-spåren mm.
Nej, nu är det faktiskt ex-hustruns förbannade PLIKT att berätta ALLT hon vet!
Det är hon skyldig Carolins familj och även oss, det svenska samhället.

Inga kommentarer: