onsdag 22 oktober 2008

Carolinfallet - Som ”Jägarna” fast på riktigt?

Mordet på Carolin Stenvall uppe i Gällivare i Norrbotten ser ut att få sin lösning. Åteminstone har en person tagit på sig hennes död som ska ha skett under minst sagt mystiska omständigheter. Ärligt talat tror jag inte ett skit av vad karln säger. Ingenting stämmer ju överrens med de spår och bevis polisen säkrat på olika platser.
Men varför ljuger han då, varför försökte han ta livet av sig i lördags natt, och vem gav honom rakbladet som han skar sig med? Sådant ska en anhållen person inte ha tillgång till i en cell, så mycket vet jag i alla fall. Redan när jag såg ”kamrater” i hans jaktlag träda fram i tidningarna direkt när ha anhållits började varningsklockorna ringa och reportern i mig att ifrågasätta deras motiv. Att sedan jaktledaren ändrade sin berättelse i samma tidningar om den misstänktes frånvaro vid jakten fick varningsklockorna att fullkomligt tjuta!
Något med det här är fel, jävligt fel!
Dessutom detta med att han ”glömt bort” var han dumpat kvinnan. Men igår mindes han att han inte slängt henne i vattnet någonstans! För det första är detta helt enkelt löjligt att hävda, och för det andra är det ofattbart grymt mot Carolins anhöriga! Är denna man då ett okänsligt monster? Nej, jag tror inte det. Enligt utsago från släkt och vänner är det en trevlig karl med fru och barn som aldrig straffats tidigare. Men varför beter han sig då så här omänskligt, förvirrat, galet?
Tänk om det är HAN som också är ett offer? Tänk om han faktiskt inte VET var Carolins kropp finns eftersom han inte varit med när den gömts, eller varit asfull? Att han på något sätt tvingats att ta ansvaret för vad några ”kamrater” ställt till med i fyllan och villan? Älgjakt i Norrbotten är inga IOGT-möten precis…
Jag vet inte om jag är ute och cyklar här och kanske sett filmen ”Jägarna” några gånger för mycket, men reportern i mig säger att något med hela den här olycksaliga historien är så in i helvete FEL! Om jag var reporter eller nyhetschef på något norrbottniskt media så skulle jag i dagsläget vara mycket försiktig med att låta människor i mannens närhet, läs jaktlag, uttala sig och komma till tals. För säkerhets skull så att säga…
Kvällstidningarna har som vanligt legat steget före de lokala medierna med både felaktiga och korrekta uppgifter. I dom kan vem som helst tala ut om vad som helst och de skulle snarast se det som meriterande att bli blåst av den/de riktiga mördarna!
En av länstidningarna uppe i Norrbotten har idag publicerat mannens namn. Jag tycker inte om det, oavsett om mannen är en mördare eller inte. Han är inte dömd än! Hans anhöriga har det inte roligt nu kan jag föreställa mig. Fy farao vilket helvete för de oskyldiga barnen!
Det finns alldeles för många offer i hela den här otäcka historien, och allra värst är kanske att personen/personerna som orsakat allt lidande fortfarande går omkring på Gällivares gator som fria människor.
Jag är dock övertygad om att bubblan kommer att spricka och att polisen reder ut mordet. På något sätt har jag fått intrycket att de vet mycket mer än vad de säger och att nya gripanden sker inom kort. En åklagare säger inte rakt i media att mannen ljuger om inte motsatsen är bevisad.
MEN, det kan vara så att den nu gripne mannen är en bestialisk mördare som dödat Carolin och gjort saker med henne som han absolut inte vill att någon ska få veta. Därför säger han inte var kroppen finns.
Konstigare saker har ju hänt i vår ibland så grymma värld…

1 kommentar:

Eduronflux sa...

En intressant vinkling, Murveln, med jaktlaget men jag håller nog inte med. Ditt sista antagande, att karln ljuger så han tror sig själv och att han undanhåller en jävla massa, är dock troligt. Omgivningens utsagor ska man inte fästa sig vid alltför mycket.
För det där med monster i människohamn och samtidigt trevlig barnafader och äkta man är det ju inte så länge sedan vi såg i Umeå eller hur?
Min egen lilla teori är att det inte alls handlar om ett slumpartat möte vid rastplatsen utan att de två känt varandra tidigare. Glöm inte bort svärföräldrarnas stuga 100talet meter från Carolins hem. Där har vi en kanske bortglömd/undanhållen vinkling?

Jadawin