fredag 31 oktober 2008

"Carolinfallet" - avgörandets timme närmar sig!

Vi, den sanningstörstande allmänheten, får inte veta sanningen om dödsorsaken i ”Carolinfallet” den här veckan heller. Varför då kan man ju undra?
Mina argument för att det finns andra personer än den häktade inblandade verkar ha tagits på allvar och då vill jag bara säga att kom ihåg var ni läste det FÖRST! De har till och med tagits upp i tidningar i norrbotten…
Bjussar jag så gärna på!
Polis och åklagare väljer att lägga locket på tills vidare trots att dödsorsaken är fastställd och obduktionen slutförd. Dessutom är ytterligare förhör med den häktade uppskjutna. Sett med en gammal murvels ögon så innebär detta att följande har hänt: Obduktionen visar att Carolin har skjutits till döds med ett jaktvapen. Mannen sagor om trillande på rastplatsen är bara trams, liksom mordplatsen. Vilket ställer oss vi de två dilemma jag nämnde i tisdags . HUR kom Carolins bil till rastplatsen vid stenbron från mordplatsen, och VEMS vapen blev hon skjuten med?
Rykten gör gällande att det cirkulerar uppgifter i Gällivare om att ytterligare minst en person kommer att gripas inom kort för inblandning i mordet. Med tanke på hur polishuset i Gällivare läckt under denna utredning så tar jag dessa rykten på stort allvar. Dessutom är min erfarenhet av rykten i mindre orter uppe i norr, att det nästan alltid finns åtminstone några korn av sanning i dom.
Jag tror att det i nuläget ligger till på följande vis. En ballistisk undersökning av olika vapen genomförs så snabbt som möjligt för att hitta mordvapnet. Nu talar vi alltså om den häktades gevär. OM inget av hans vapen är aktuellt så kommer polisen snabbt att beslagta vapen hos andra människor som figurerar i utredningen. Troligen har polisen redan i nuläget sina misstankar riktade åt ett visst håll, kanske med hjälp av de olika fynd man gjort men inte offentliggjort tidigare. Vi har ju flyttningen av Carolins bil också och omständigheterna kring denna som kanske pekar åt ett visst håll? Att släppa uppgifter nu skulle förvarna tänkbara medhjälpare därför låter man bli.
Åklagaren Ulrika Schönbeck vill ha anstånd med att väcka åtalet och det har jag all förståelse för. Dessutom tror jag att hon avsiktligt låter den häktade mannen sitta och ”svettas” i häktet i Luleå utan att konfrontera honom med resultaten från obduktionen av Carolin. Hans advokat säger att han förväntar sig stentuffa förhör på måndag med sin klient och det gör faktiskt jag också. Det är dags för poliserna att bryta igenom den här fullfjädrade psykopatens försvar och nita dit honom för gott! Bättre vapen än hårda rena fakta finns inte heller i ett sånt här fall. Jag tror poliserna är laddade till tänderna med sådant efter helgen!
Blir fler gripanden aktuella nu i helgen så leder det ju till att fallet blir om möjligt ännu mer komplicerat, inte minst ur perspektivet med motiv för mordet. DÅ ska erkännas att jag inte fattar ett smack av vad som hänt i skogarna utanför Gällivare eftersom motivet med ”passionsdrama” faller platt till marken. Eller borde göra det…
En sak till man måste ta i beaktande är att åklagaren Ulrika Schönbeck numera har ett tämligen frostigt förhållande till media, och därför medvetet kanske håller inne med fakta i fallet(?) Jag klandrar henne inte! Utredningen läckte som ett såll uppe i Gällivare pga att en av kvällstidningarna helt enkelt hade mage att muta en polis eller två för att komma över material. Jag hoppas verkligen att JO:s folk reder ut den biten av fallet ordentligt så de skyldiga kan ställas inför rätta. För det handlar om bestickning och tagandet av muta vilket är ett brott enligt lagen!
Tragedin Carolin kommer alltså att fortsätta vara på var mans läppar ännu en tid men sanningens ögonblick närmar sig allt mer för den 50-årige man som sitter isolerad på häktet uppe i Luleå.
Gudskelov!

Inga kommentarer: