lördag 18 oktober 2008

Dynamisk Ericsson + Demonisk Ohly = Succe!

När jag såg partiledardebatten förra söndagen var det flera saker som slog mig angående svensk inrikespolitik. Dels att de två stora partierna, socialdemokraterna och moderaterna leds av två helt intetsägande personer. Både Reinfeldt och Sahlin saknar helt utstrålning och har lika mycket karisma som en tom godispåse, alt chockladkartong, ex Toblerone. Don efter person, så att säga...
Bifigurerna bredvid "Alfaparet" Reinfeldt-Olofsson, Jan Björklund och Göran Hägglund utgjorde precis den meningslösa inramning som behövdes för att alliansens slätstrukenhet skulle bli ett faktum. Men Maud Olofsson då? Jo, den kvinnan har utstrålning, inget snack om saken. Sen jag såg henne i TV för första gången har jag alltid tyckt att hon utstrålar SEX som en vulkan! Visst fan är kärringen sexig! Tycker hon har en aura av manslukerska som fullkomligt lyser ur hennes ögon. Ungefär:
- Jag hade åtta Dolph Lundgren i morse grabben så passa dig jävligt noga innan jag förvandlar dig till ett russin på fem minuter, typ!
Maria Wetterstrand är inte alls dum i debatter, men tyvärr har hon bara ett läge i alla situationer. ARG! Ibland effektivt, ibland väldigt malplacerat. Nä, miljöpartiet borde göra Peter Ericsson till "helrör" och Maria Wetterstrand till "halvpanna", det skulle alla tjäna på. Hade förmånen att se Peter Ericsson tala i Almedalen här i Visby förra sommaren. Jisses vilken sprakande show han bjöd på, värsta rockstjärnan som verkligen fick fram partiets budskap på ett minst sagt dynamiskt sätt! Eftersom jag varit verksam som journalist i Norrbotten i så många år så har jag följt Peters karriär ända sen början. Det är en fantastisk utvecling han uppvisar och miljöpartiet är idioter om dom inte utnyttjar den resurs han är för partiet!
Till sist några ord om vänsterpartiets Lars Ohly som förra söndagen hade något demoniskt över sig. Min sambo la också direkt märke till hans dolska utstrålning och sa med förvånad röst
- Titta på Ohly, vad är det med karln, han sitter ju och flinar hela tiden?
Faktum är att Ohly uppvisade ett så flagrant "politikerförakt" gentemot framför allt Hägglund och Björklund att han var tvungen att dölja sina hånflin med handen, när någon av dessa tog till orda. Dessutom såg han ut att ha minst 15 ess i rockärmen som han kunde plocka fram och krossa motståndarna på lika många sekunder! Lars Ohly utstrålade ett självförtroende som fick övriga att framstå som mindre begåvade(?) och jag blev mycket imponerad.
Tanken slog mig sedan att en kombination av Ohlys demoniskhet och Ericssons dynamiskhet skulle vara oslagsbar i svensk politik. Dessutom skulle vi väljare få ett vettigt alternativ till den blågrå sörja övriga representerar.
Enas politiskt då, undrar ni då? Tja, det är väl ändå inte vårt problem va!

Inga kommentarer: