tisdag 21 oktober 2008

"Stureplans-folket - A-lagare i fina kläder!

Jag skrev igår om den Pseudovärld, pseudomänniskor och pseudohändelser som kvällstidningana skapat åt oss. Jag är som ni förstått väldigt kritisk till det här "fenomenet", och det av flera orsaker.
För det första skapar de här "wannabe-journalisterna" sina egna "kändisar" som de sedan hänger med runt Stureplan. Det blir alltså en ändlös ond cirkel där det hela tiden fylls på med nya personer som fått sitt namn+bild i AB eller Expressen. Dessa ersätter alla de som faller bort i snabb takt pga alkoholproblem och drogmissbruk. Här åsyftas också "journalistynglen" som skriver smörjan. Det skulle vara väldigt intressant att veta hur många av "bänknötarna" i Stockholm som börjat sin bana på Stureplan! Antingen som sk nöjesjournalister eller som "kändisar". Ta det som ett tips: Kalla fakta och Uppdrag granskning!
"Stureplans-folket" är inget annat än A-lagare i fina kläder!
Med tanke på ovanstående så kan man ju också undra vad detta sänder ut för signaler till våra ungdomar? Vilka ideal får dom, vilka drömmar om framtiden? Jag hävdar bestämt att sämre ideal än detta kan de inte få! Ett låtsaliv i en låtsasvärld med låtsashändelser allt insvept i en dimma av sprit och droger kan bara sluta på ett sätt - Med katastrof!
Något som givetvis också följer i fotspåren av denna pseudokultur är våld, våldtäkter och övergrepp. Någon har uppmärksammats med rättsligt efterspel men jag tror att mörkertalet här är oerhört stort! Men någon tjänar pengar på detta också, visst jag vet.
Knarklangarna och kvällstidningarna!
För det andra då. Den riktiga journalistiken, dvs , den som går ut på att leverera nyheter som berör människor och avslöjar missförhållanden i vårt samhälle får stå tillbaka för pseudovärldens händelser. Som jag skrev igår. Med löpsedlar om den fiktiva figuren "ICA-Stig" is the bottom nådd! De ungdomar som idag studerar till journalister har som mål att att bli "kändisar" och inte att gräva fram orättvisor i vår samhälle. Finns tyvärr undersökningar som visar detta...
Men jag tror/hoppas att pseudojournalistiken nu nått vägs ände och att kvällstidningarnas upplagor därför så sakta stagnerar. Lika övertygad är jag om att den av kvällstidningarna som snabbast byter linje och återgår till att ägna sig åt riktig grävande journalistik,kommer att skaffa sig ett stort försprång som konkurrenten sen knappast hinner ikapp. Bort med Carola, Rosing, Gynning, Ica-Stig från löpsedlarna och ersätt dom med tunga nyheter som i gamla tider.
Svenska folket är moget nu för en sån förändring!
Till sist vill jag bara säga : Gud bevare Janne Josefsson!

Inga kommentarer: