fredag 24 oktober 2008

Dålig journalistik - Hotar demokratin anser åklagare!

På grund av ovanstående så har åklagaren Malin Palmgren åtalat den gotländske journalisten/juristen Trond Sefastsson för två fall av mutbrott.Palmgren anser att de misstänkta mutbrotten allvarligt skadat, "centrala samhällsfunktioner" där en fristånde journalistik är en av hörnstenarna. Jag är övertygad om att åklagaren här är ute efter ett prejudikat för att helt enkelt slå fast att journalister SKA man kunna lita på!
Jag är på tok för dåligt påläst för att gå in och diskutera sakfrågan men principen är utan tvekan en ödesfråga för hela den svenska journalistkåren! Inte minst för att de reportage, som enligt åklagaren, skulle vara beställningsjobb, skulle visas i det aktuella magasinet,"Kalla Fakta", i fyran. En typ av program som brukar anses vara 100% tillförlitliga! Eller åteminstone där omkring...
OM nu Sefastsson skulle bli fälld så visar det att den svenska rättstaten inte tolererar köpt journalistik och är beredd att sätta stopp för den med alla lagliga medel. Det tycker jag i så fall är mycket bra för hela journalistkåren och det kan kanske hjälpa till att förbättra vårt i dagsläget skamfilade rykte.
OM Sefastsson blir friad tycker jag att det också är mycket bra. För samhället har då visat att det råder noll tolerans för att muta journalister i vårt samhälle,och låta dom sprida köpt desinformation till allmänheten. Detta då genom Palmgrens åtal mot Sefastsson.
Det vilar ett tungt ansvar på Trond Sefastssons axlar de här dagarna och jag hoppas verkligen att han inser att en hel yrkeskårs rykte och trovärdighet hänger på den här rättegången!
En annan "skandal" som uppmärksammats i samband med rapporteringen om "Carolin-fallet" i Gällivare är att en kvällstidning tydligen köpt information från poliser som jobbat med utredningen. Som ni,som läser mina krönikor vet, så har jag följt det tragiska mordfallet ganska noggrant och då upptäckt att en av kvällstidningarna hela tiden legat steget före övriga medier med uppgifter. Dessutom fått tillgång till, och publicerat, ett förhör med den misstänkte!
Nu ska JO utreda "läckorna" vid utredningen som jag inte för ett ögonblick tror kommer från riksmordkommissionen, utan jag är övertygad om att det rör sig om "lokala förmågor" som inte kunnat motstå en extraslant så här inför jul.
Men FY DIG! Säger jag till den/de reportrar som använder sig av sådana här metoder för att få fram information. Det riktar sig också till de redaktionsledningar som tillåter/uppmuntrar sina anställda till sådana grova övertramp!
Måtte nu både tingsrätt och JO göra ett bra jobb så att vi journalister även i framtiden vågar svara på frågan vad vi jobbar med - utan att viska!

Inga kommentarer: