tisdag 28 oktober 2008

"Carolinmordet" - Nu kräver vi korten på bordet!

Idag ska kroppen av den mördade Carolin Stenvall obduceras i Umeå. Teknikerna redovisade igår sina uppgifter och fynd för åklagaren Ulrika Schönbäck, som efteråt sa.njaa!
Jag tror jag blir galen på det här smusslandet om fallet! Och alla felaktiga uppgifter som kastas ut av vissa ”gödselspridare”…
Åklagaren dementerade i alla fall en del uppgifter som cirkulerat i…jo då, kvällspressen och presenterats som genombrott i utredningen! Det här fallet har pågått länge nu, alldeles för länge om ni frågar mig! Självkart förstår jag att polisen måste ligga lågt med vissa uppgifter av utredningstekniska skäl, ett uttryck som alla nyhetsreportrar skyr som pesten! Men samtidigt MÅSTE väl ändå en viss hänsyn OCKSÅ tas till det svenska folket som numera med stort intresse och minst lika mycket empati följer mordutredningarna i landet! Eller är jag knäpp och egoistisk som tycker så, fan vet? Ta bara ”Engla-mordet” som hela Sverige var engagerat i och precis ALLA talade om. Att det sen gick överstyr och blev rena cirkusföreställningen berodde inte på folkets intresse, utan någon helt annans…
Jag tycker att polis och åklagare ska vara rädda om det som brukar kallas, ”detektiven allmänheten” eftersom intresse och avsky mot grova brott ofta kan leda till avgörande tips för utredningarna. Ex,”gärdet-mannen”,”Hagamannen”, Anders Eklundm mfl som åkt dit pga av heta tips!
Med tanke på nyss nämnda sakförhållanden så anser jag att vi, det svenska folket, nu har rätt att kräva korten på bordet i fallet Carolin. Vi vill veta ALLT!
För det första varför i hela friden tjejen blev mördad? Hur, var, när? Precis allt vill vi veta nu! Efter dagens obduktion av Carolin plus förhör med gärningsmannen, är jag säker på att polisen kan lägga de sista pusselbitarna på plats och BERÄTTA det för OSS!
Det florerar massor av rykten upp i Norrbotten just nu om en eventuell relation mellan gärningsmannen och Carolin och att denna ligger bakom mordet. Detta har jag fått höra från vitt skilda håll. En gammal vän tillika rutinerad journalistkollega misstänker på fullt allvar att obduktionen kan visa att tjejen var gravid = motiv! Å jobbet i Jukkasjärvi hade fört dom båda närmare varandra. Jag vet inte vad jag ska tro om det här längre. Men jag säger bara att den här kollegan haft rätt många gånger förr när det gällt knepiga ”jobb” vi haft tillsammans så…
Dessutom kom Carolin från en frireligiös familj där oönskade graviditeter knappast är något man basunerar ut högt…
Jaha ja, ni ser själva. Nu är JAG ute och spekulerar trots att jag bestämt mig för att låta bli idag. ARG är jag också för att polisens utredare FRIAR alla inblandade när det gäller rakbladet som dök upp i den då anhållnes cell redan den andra kvällen, vilket föranledde ett självmordsförsök! Det där köper jag absolut INTE! Jag vill veta HUR rakbladet kom in i cellen där det inte får finnas, NÄR det kom dit, och VARFÖR någon ville att mannen skulle ta sig av daga innan han började berätta något?
Svaret på de frågorna är du faktiskt skyldig oss åklagare Ulrika Schönbäck!
Plus en massa andra som har med detta minst sagt underliga fall att göra. Du ska vara rädd om oss och se till att vi kan samarbeta bra även i framtiden. Hela din karriär kan faktiskt bero på hur du behandlar oss och våra frågor i nuläget!
Vi som kallas ALLMÄNHETEN!

Inga kommentarer: