måndag 20 oktober 2008

Kvällspressen - "ICA-Stig" finns inte på riktigt!

Ovanstående rubrik kan tyckas vara helt överflödig, men äger dessvärre sin riktighet och berättigande. Orsaken är att kvällstidningarna tidigare i år nådde den absoluta botten när det gäller de journalistiska gränserna. Löpsedlarna fullkomligt vrålade ut nyheter om "Stig" i den där påhittade ICA-butiken i reklamfilmerna. Som gammal murvel blir man chockad, förfärad, och rent förolämpad! För mig är nyhetsreporter det finaste man kan vara!
När jag började min journalistutbildning på Kalix Folkhögskola och min mentor på Norrbottens Kuriren hade bankat in i min skalle tesen: - Nyheter ÄR journalistik! Reportage kan vilket sopa som helst skriva, men nyheter kan bara RIKTIGA journalister göra!
På den tiden hette mina biblar, Expressen och Aftonbladet. De var ledande inom nyhetsjournalistiken och kom med det ena avslöjandet efter det andra och reportrarnas "bylines" var ofta större än själva artikeln! Skjutjärnsjournalistik kallades det och guuuud vad jag ville avslöja ALLT orättvist mygel i världen! Tror dessvärre att det var ett par saker jag missade under min karriär, sorry, men även solen har fläckar.
Tillbaka till kvällstidningarnas väg mot de vansinnigheter de pysslar med idag. Tror allt började en söndag i mitten av 80-talet. Jag jobbade helg på Radio Norrbotten i Luleå och skulle hämta våra kvällstidningar på en närbelägen kiosk när jag fullkomligt hoppade rakt upp inför Aftonbladets löpsedel den dagen.
"Mariana sjuk - Björn Borg i tårar", något sådant stod det. Jag fattade ingenting, en av våra vassaste tidningar har veckotidningssmörja på löpsedeln?! Minns att denna löpsedel var ett stående skämt på redaktionen tills liknande började bli vardagsmat och Expressen också hakade på, efter att ha halkat efter med ett par hundra tusen ex/dag. Kändis och Tv-journalistiken var här för att stanna. Reporterns arbete har degraderats till sitta i tv-soffan och sen skriva om programen som visas på tv. Eventuellt ringa någon av de medverkande och få ett braskande uttalande om tävlingskollegor etc.
Man baxnar inför vad det jag alltid ansett som världens bästa yrke blivit: En sorts gammaldags syjuntor i megaformat!
Löpsedlarna överträffar numera varandra i dumhet och handlar i stort sett uteslutande om vad som hänt på tv dagen innan. Ex: "Big-brother-Lindas bröst farliga", då förstod jag den verkliga innebörden av ordet "bombhot"...
Men som jag antyder i rubriken så är botten nu nådd när låtsas-människor behandlas som riktiga människor av tidningarna och upptar deras löpsedlar.
Kvällstidningarna har på något underligt sätt skapat en pseudovärld med pseudomänniskor som de fyller tidningen med artiklar om. I denna pseudovärld ingår bla alla sk "stureplansprofiler", alla "tv-kändisar" och så de "kändisar" som tidningarna själva skapat, tex "blondin-Bella", en stackars skolflicka som nu förhoppningsvis tagits om hand av sina föräldrar och myndigheter innan drogerna/alkoholen ändar hennes liv i förtid!
Till sist skulle jag vilja ha tips om var de etiska reglerna för journalister nu förvaras, alltså vilket museum jag ska besöka?
Naturhysteriska månne...

Inga kommentarer: