tisdag 23 december 2008

2008 Års mest minnesvärda Ooops!

Året som har gott brukar vara ett populärt ämne i krönikor denna tid och jag är ju inget undantag med julklappsutdelningen i söndags. Nu bjuder jag på ett sammandrag av det gångna årets mesta Ooops! Alltså då den tappade hakan var ett faktum. Händelserna är inte rangordnade eller i kronologisk ordning utan bara tagna ur minnet. Dessutom tillönskas mina kära läsare en synnerligen GOD JUL!

Ooops nr 1! En 10-årig flicka vid namn Engla Höglund försvinner i byn Stjärnsund och fallet upprör och engagerar hela landet. Dubbel-Ooops! Utbrast nog den person som testade sin digitalkamera samma dag som försvinnandet och upptäcker att BÅDE Engla och hennes mördare finns på bild i hans kamera! Anders Eklund heter svinpälsen och hans registreringsnummer lyser i neon på bilden med stort B. Och så finns det en del som säger att Gud inte finns va? Somliga straffar han direkt!

Ooops nr 2! Bör väl Tito Beltran ha utropat när han blev åtalad för en åtta år gammal våldtäkt under en ”Raphsody in Rock” turné. JAG utbrast detsamma när inte en enda jävla journalist frågade artisterna varför i helvete ingen ringde polisen när händelsen ägde rum? Jag FÖRSTÅR givetvis varför, girighet, men i så fall har hela orkestern skyddat en brottsling i åtta år och borde åtalas för detta! Nu ska i alla fall Beltran skaka galler i 2,5 år, men jag ger mig fan på att han sticker till Chile(?) innan det är dags att krypa in i kurran.

Ooops nr 3! Tror jag hela världen utropade när det stod klart att demokraternas presidentkandidat antingen skulle bli en kvinna, Hillary Clinton, eller en färgad man, Barack Obama. Dubbel - Ooops! Sa samma värld när Barack Obama blev USA;s första färgade president i höstas. Vad dårarna i vita dumstrutar, Klu Klux Klan, sa vet jag inte. Men erkänn att det hade varit jävligt kul att höra! Skadeglädje är den enda sanna glädjen…

Ooops nr 4! Sa vi nog lite till mans när det visade sig att försvinnandet av en ung kvinna vid Gällivare skulle visa sig bli ett synnerligen snårigt och invecklat mordfall där vi fortfarande väntar på att få veta SANNINGEN? Jag har ju spått att detta fall kommer att visa sig bli en studie i skräck när alla bevis läggs fram vid rättegången i vinter. Är fortfarande övertygad om detta!

Ooops nr 5! Eller kanske mera rätt – Äntligen! - Utropade alla vi journalister och andra som tvivlat på att den självutnämnde massmördaren, kannibalen, monstret Thomas Quick begått några mord överhuvudtaget, och nu erkände att han ljugit i samtliga fall. Ett extra högt ”Äntligen” ekade över Luleå då Dan Larsson, mannen som var först med att ifrågasätta Quick i sin bok om ”Mytomanen – Thomas Quick” - nåddes av beskedet. Nu återstår den del när Quick-skandalen ska redas ut i högsta domstolen och redan nu står det klart huvuden kommer att rulla i detta makabra justitiemord. Denna gång dock på RIKTIGT…

Ooops nr 6! Stönade hela Sverige då den tunga tillverkningsindustrin nästa helt kollapsade i höst. Men näringslivstopparnas pensionsavtal/fallskärmar på hundratals miljoner verkade inte påverkas! I Luleå gick man - man ur huse och protesterade mot nedläggningen av Plannjas fabrik och över 300 förlorade jobb. I övriga landet var det tyst, dödstyst! Facket här nere sa inte ens ett litet ooops utan satte sig snällt vid förhandlingsbordet. Kuriöst på min ära…

Ooops nr 7! Sa hela partistyrelsen för socialdemokraterna, utom Mona Sahlin, när det visat sig att valet av just Sahlin som partiledare var en dundertabbe. Mona själv låtsas i alla fall inte om det när de dystra väljarbarometrarna redovisas och partiet sjunker som en sten. Hon fortsätter bara att vimsa omkring och prata om sitt regeringsalternativ med (mp) och(v), utan att höra alla små ”ooops!” och fniss från Maud Olofsson och hennes lakejer i riksdagskorridorerna!
Kuriöst på min ära…

Inga kommentarer: