torsdag 18 december 2008

Bra & Dåligt: Härliga miljönyheter! - Fel att benåda Valjakkala!

BRA – Hörde på de lokala tv-nyheterna att man på Stockholms universitet lyckats ta fram någon slags syrepumpar som nu ska testas på döda havsbottnar. Kanske gjuta liv i dom igen?
Detta är ju helt underbart!
Jag menar, tänk om vi verkligen skulle kunna återställa bara en liten del av den havsmiljö vi förstört, främst här i Östersjön, vilket enormt framsteg för miljöarbetet i hela världen. Att få havsbottnarna levande igen, skulle innebära att de skulle bli produktiva lekområden för fiskar av olika arter som fortplantade sig där förr. Detta mina damer och herrar är en STOR nyhet på miljöområdet! En östersjö med levande bottnar igen skulle innebära så ofantligt mycket för hela det ekologiska systemet runt innanhavet, att man knappt föreställa sig det. Inte bara snabbt växande fiskbestånd, utan också populationer av olika sjöfåglar, rovfåglar, även landdjuren skulle påverkas i positiv riktning om Östersjön verkligen börjar LEVA igen!
Låt oss alla hålla tummarna för att dessa syrepumpar verkligen fungerar på ett bra sätt!
OM dom gör det tycker jag ett Nobel-pris till uppfinnarna skulle sitta som en smäck!

BRA – Den tillträdande presidenten i USA Barack Obama har nu utsett en före detta Nobelpristagare till energiminister. Jobbat inom alternativ energi, fattas bara annat. Uppdrag: Att göra USA mindre beroende av olja och andra miljöförstörande bränslen. Fattas bara annat, Obama upphör aldrig att förvåna mig. Läste i en krönika ”nära” mig att ”någon” kallade honom ”miljöjesus”. Jag blir så GLAD!

DÅLIGT – Åmselemördaren Juha Valjakkala ska benådas och släppas fri nästa år. Ja, jag vet att han bytt namn men det skiter jag fullkomligt i! För mig kommer han alltid att vara det fega kräk som raderade ut en hel familj en sommarnatt i lilla Åmsele 1988. Denna hemska bleka kopia av en människa avrättade brutalt pappan och den 15-årige sonen när de stod på knä och bad för sina liv. Enligt mitt förmenande har Valjakkala förverkat alla sina rättigheter att leva ett normalt liv för länge sedan och borde aldrig släppas lös igen!
Jag tror nämligen att denne man(?) omedelbart kommer att söka sig till Åmsele igen på något sätt för att försöka få återuppleva den ”ryktbarhet och berömmelse” han tyckte sig få genom vansinnesdådet. Vid sina rymningar har han vid ett flertal tillfällen tagits när han varit på väg tillbaka till Åmsele, nu senast för en del år sen togs han utanför Piteå i Norrbotten. Valjakkala VILL vara i rampljuset och för att få vara det tror jag han är beredd att gå hur långt som helst, vad jag menar med det kan ni säkert lista ut själva. MEN den största risken med att släppa ut ”Åmselemördaren” är att det gör någon ANNAN till mördare! Om Valjakkala återvänder till Åmsele, som allt talar för, så kommer han att bli mottagen med varma servetter, det ska gudarna veta. För Västerbottens mest avskydda människa(?) är, ”Hagamannen” får ursäkta, utan tvekan denne Juha Valjakkala! Många är de Åmselebor som öppet deklarerat att de ska ta fram älgstudsare, knivar, yxor, mm om Valjakkala någonsin vågar visa sig på orten igen.
JAG TROR DOM!
Såg också Hasse”Efterlyst” Aaros utmärkta serie, ”Onskans ansikte” för ett par år sedan där just Valjakkala medverkade. Man fick då veta att han har Aspergers symptom av den allvarliga varianten och saknar därför tex empati med andra människor. Han gav i intervjun ett mycket osympatiskt intryck och visade heller inte någon som helst ånger inför vad han gjort. Jag rös där jag satt i fåtöljen av att se ondskan så osminkad och verklig.
Nä, släpp inte ut Valjakkala igen och gör någon Åmsele-bo till mördare!

URUSELT – AB Slog igår morse på stort med en artikel/intervju med en man som påstod att han blivit knivhuggen av Tomas Quick 1974. Regelrätt mordförsök med andra ord. Mannen uppträdde givetvis anonymt och visade inte upp några ärr, som är brukligt i kvällstidningsartiklar detta slag. Här luktar det riktigt illa! Får precis samma känsla som när Christer Pettersson erkände Palme-mordet i omgångar för att, ”få ihop till kröken” som han själv uttryckte det i TV 3:s många intervjuer. Att intervjun med detta ”Quick-offer” sen försvann illa kvickt visar att AB mycket väl visste att det var båg från början till slut!
Jag minns en tid när det fanns något som kallades för – ”Journalistisk heder” – Men det var länge sedan känns det som nu. Jävligt länge sedan…

1 kommentar:

Anonym sa...

Valjakala kommer alltid att vara hatad i Åmsele! Vi har inte glömt vad som hände den natten då en liten pojke förlorade hela sin familj. Pappan som blev skjuten var min farmors chef.