måndag 15 december 2008

"Quick-skandalen: Ett offer på (o)rättvisans altare - Carolinmannen: Fixade en riktig jul"!

Det två män som nämns i rubriken är varandras två raka motsatser. Den ene med en rad fabricerade mord och domar på sig, genom ett osedvanligt ”hjälpsamt” rättssystem som inte tvekat att korsfästa honom på rättvisans (o)heliga kors! Den andre en mycket motvillig riktig mördare som absolut inte vill erkänna någonting överhuvudtaget. Därtill är han för feg samtidigt som han inte vill se sin bestialiska gärning rullas upp i fullt dagsljus!
MEN, när det gäller måttet av galenskap är nog dessa båda herrar ganska jämbördiga. Det som skiljer där är sättet att FÖRSTÄRKA den. Den ene, ”Carolin-mannen”, är gravt alkoholiserad vilket tydligen satt sina spår i hans hjärna. Han åt dessutom mängder av olika mediciner som i kombination med alkoholen ”snurrade till” rejält i skallen på honom. Tillräckligt för att ta livet av Caroline Stenvall och skända henne å det grövsta!
Thomas Quick däremot har inte supit skallen av sig utan han har istället under ”rättvisans” övervakning blivit en halvfnoskig knarkare som fått trycka i sig benzo-preparat i mängder som skulle göra vilken pundare som helst grön av avundsjuka!
Herregud säger jag bara!

I gårdagskvällens första dokumentär av Hannes Råstam visades hur Quick satt och tryckte i sig narkotikaklassade xanor innan en rekonstruktion skulle äga rum. – Jag tror jag överdoserar lite, säger han utan att någon protesterar. Jag höll ta mig fan på att flyga genom taket!
Det tror väl fan att karl´n erkänner mord på löpande band när hans KNARKLANGARE ställer frågorna! Det är bara att inse att journalisten och författaren Dan Larsson från Luleå hade rätt från början, när varningsklockorna började att ringa vid hans första ”Quick-rättegång”. Att något var fundamentalt fel i hela den här rättsprocessen! Hur jag än ansträngde mig igår kväll kunde jag inte hitta EN ENDA SAK SOM GJORTS RÄTT!

Det som känns riktigt jävla obehagligt i sammanhanget är att ett sådan här sak verkligen kan inträffa i rättsstaten/demokratin Sverige. För även om det givetvis är synd om ”Thomas knarkaren”, så ska man ha i åtanke att den hel drös RIKTIGA mördare går fria när något sådant här tillåts inträffa. Mördare som mycket väl kan dräpa IGEN!
DET är ta mig fan så läskigt att Stephen King kunde stått för manuset…

När det gäller ”Carolin-mannen” så kan man konstatera att mitt i all sin galenskap så agerar han otroligt beräknande och iskallt, genom att få till stånd en rättpsykiatrisk undersökning precis över julhelgerna. Nu slipper han ju den där hemska isoleringen han haft tidigare och får säkert äta julbord mm tillsammans med andra intagna, och kanske rentav dansa runt granen(?)
Ursäkta jag tror jag måste spy en stund…

Jag har verkligen svårt att förstå att åklagaren gick med på detta när 50-åringen uppenbarligen var ”mogen att plockas” efter sin ex-hustrus besök. Men åklagare Schönbeck har säkerligen någon plan med detta också, vad vet jag? Bara att en stol står tom vid familjen Stenvalls julbord…

I fallet Thomas Quick så kan man i alla fal glädja sig åt att vi har en fungerande GARANTI för vår kära gamla demokrati här i landet, nämligen ÄKTA JOURNALISTIK! Raka motsatsen till det som Trond Sefastsson blev fälld i tingsrätten för härom veckan. ”Quick- skandalen” är ett resultat av oändligt många timmars research från en hängiven journalist som bara hade en sak framför ögonen – SANNINGEN! Dan Larsson var på intet sätt ute efter att ha bli känd, få glassa runt Stureplan, eller liknande trams. Han gick in för att börja motbevisa de farser som spelades upp i tingsrätter landet runt när ”Cirkus Kvast-Quick” drog omkring. Slutprodukten blev boken – ”Mytomanen –Thomas Quick” – vars resultat vi kunde se en del av igår kväll. Fortsättning lär följa när HD ska ta upp fallet och huvuden börjar rulla!
- Dålig journalistik är ett HOT mot demokratin, sa åklagaren som åtalade Sefastsson.
BRA journalistik a la Dan Larsson TRYGGAR den, säger jag!
Gamla hederliga murvlar är bra att ha ibland…

Inga kommentarer: