söndag 14 december 2008

Sorry Anja - Du skapar inte den där MAGIN!

Jag är ungefär ett ljusår ifrån vad en äkta sportnörd är. I ishockey är allt utom VM och OS gärdsgårdsserier för mig. Har gått på en(1) enda match för att titta på Luleå hockey under alla år jag bodde i stan. Det var så länge sedan att Luleå höll på att kvala till elitserien. Matchen var på en vardagskväll och jag gick med mina ”hockeyintresserade” polare. Det första jag fick lära mig var att ”drickat” bestod av ett antal skitsmå flaskor ”Flaggpunsch” man pulade ner i alla fickor på jackan. Bers fick man inte ta in på matcherna. Det tog för stor plats och "slog för dåligt"
Nåväl, inne i ishallen ”Delfinen” så tog vi plats på ”apberget” som ståplatsläktaren kallades och sen var det bara att börja kröka! Allt enligt mina polares noggranna instruktioner. Någonstans pågick en match där nere på isen, men det sket alla i för här skulle supas! Dessutom var flera på G med lika plakata brudar som skrek och tjoade efter bästa förmåga. Efter första perioden var mina småflaskor slut och jag gick helt enkelt därifrån och vidare till gamla kära ”Statspuben” för att skölja bort den äckliga punschsmaken med några ”kalla”. Min korta karriär som hockeyfans var definitivt över…

Nä, mitt sportintresse har bara väckts så där riktigt ordentligt av två elitidrottare under min levnad. Det är två män som jag tycker har lika mycket gemensamt som de var olika under sina respektive karriärer, nämligen Ingemar Stenmark och Muhammad Ali! Det som dessa båda giganter inom sina sporter hade gemensamt och som gjorde att de kunde skapa riktig MAGI omkring sig, var det där att man VISSTE att de alltid KUNDE vinna om de gjorde sitt bästa!
Hur mycket Stenmark än låg efter inför det andra åket så VISSTE vi att han ALDRIG var slagen förrän han passerat målgången. Vem minns inte den gången han missade en port, klättrade upp, åkte ner och VANN!
När Ingemar åkte stannade hela Sverige och det är just för att han kunde skapa den där speciella MAGIN när han tävlade. Trots att Ingemar Stenmark var en mycket försynt och lågmäld person så var han underligt nog väldigt karismatisk också! Jag fick alltid känslan av att Ingemar Stenmark VISSTE att han var oslagbar bara han gjorde sitt bästa. Killen utstrålade självförtroende som fick hans konkurrenter att darra i knävecken redan INNAN tävlingarna. Ingemar Stenmark var ett unikum i slalompisterna och jag tror att vi får vänta mycket länge innan en ”ny Stenmark” susar nedför pisterna…

Anja Pärsson är en fantastisk utförsåkare och har ju också vunnit det mesta som går att vinna, VM, OS, världscupen, men något saknas, det måste ni hålla med om? Den där MAGIN finns inte där, inte ens när hon vann VM på hemmaplan i Åre skapades den där speciella atmosfären som var Stenmarks signum i alla år. Jag tror det beror på att Stenmark aldrig tillät sig att ha några formsvackor, att harva omkring på 12-13 platser i tävlingarna, allt utom vinst var skit för honom! I mina ögon är hans största bragd när han hade hela Sveriges OCH världens krav på sig att vinna två guld i OS i Lake Placid – OCH GJORDE DET! Där kan man snacka om att palla för trycket mina damer och herrar.
Men Anja Pärsson har också en förmåga att vinna i stora mästerskap som är remarkabel. Det lustiga med Anja är att det räcker att vi bara HOPPAS att hon ska vinna så GÖR hon det!

Om någon kunde skapa magi kring sig själv och boxningen så var det Muhammad Ali. Denna minst sagt högljudda och skickliga idrottsman måste vara en av de mest karismatiska människor som levt på vår planet. Under sin tyvärr, alltför långa karriär, trollband Ali publiken med sin boxning, sitt snackande, och sitt fullkomligt respektlösa uppträdande mot den ”vita världen”. Men Ali var, till skillnad mot sin like Stenmark, helt enkelt TVUNGEN att vara stor i käften! För Ali slogs inte bara mot sina motståndare i ringen utan också mot det utbredda rashatet i USA. Under hela sin karriär levde därför Muhammad Ali under ständigt dödshot. Vilket bekom honom föga. Han meddelade bara var han än kom, att de som ville döda honom skulle snöra på sig ett par handskar och komma upp i ringen obeväpnade ,så skulle han skicka dom till månen, enkel resa!
Sammanfattningsvis kan man konstatera att inom deras respektive sporter var Ali och Stenmark alla tiders – ”THE GREATEST!”

Inga kommentarer: