lördag 3 januari 2009

En titt i kristallkulan för år 2009 - Del 2!

Här fortsätter då min förhandstitt på år 2009 och de händelser jag tror kan komma att inträffa i vår oroliga värld och här hemma. Håll till godo!

USA: Kan väl sägas ha världens blickar riktade på sig mer än vanligt just detta år. Orsaken stavas givetvis Barack Obama. Landets första färgade president någonsin, men erkänn att det känns lite skämmigt att det skulle ta så in i helvete lång tid innan det inträffade! Faktum är att just detta är det som oroar mig mest i dagsläget. För att det skulle dröja så här länge innan en färgad person blev president i USA, visar ju att rasismen där är mycket djupt rotad och därför svårbekämpad! Jag tror att detta blir en av de svåraste frågorna för Obama att ta itu med nu när han tillträtt sitt ämbete. Men även en av de viktigaste för att världens tilltro till USA som en demokrati ska öka. Den är idag inte riktigt vad den borde vara på den punkten…
Den tidigare så inflytelserika bil och oljeindustrin står nu med tiggarmössan i hand hos regeringen i USA och deras 50 miljoner dollar i lobbypengar på kongressmedlemmarna senaste året kunde nog ha investerats bättre. Tex nya elbilar? Obamas val av en nobelpristagare i alternativ energi som miljöminister underlättar ju inte heller deras situation. Gudskelov får man väl säga!

Barack Obama har ju lovat att ta hem USA:s trupper från utlandet och jag hoppas verkligen att han håller sitt löfte. Okej, jag vet att kravet på hämnd för 11-september-attackerna hänger över honom, men jag tror att ”kriget” mot Al Qaida och Bin Laden kan föras på andra skonsammare och billigare sätt. Alla krigsmiljarderna behövs så väl till det enorma miljöarbete den nye presidenten lovat att genomföra fram till år 2010! Jag har ju tidigare fört fram Barack Obama som den ”miljö-jesus” hela världen både väntat på, och BEHÖVER nu. Det står jag fortfarande för, just för att han verkligen behövs för att även USA ska börja göra något åt sina gigantiska miljöproblem med koldioxidutsläpp och annat elände. Världen behöver USA när det gäller miljön liksom USA behöver världen!

En annan fråga som jag verkligen undrar om Barack Obama , eller för övrigt NÅGON, president i USA, vågar/kan ta itu med där, är den organiserade brottsligheten som ju genomsyrar hela deras samhälle. Från kommunpolitik upp till kongressen. GÅR det att göra något åt detta problem eller har det fått växa sig för stort och starkt under för lång tid i USA?
Jag är väldigt orolig att denna cancersvulst vuxit sig alltför stor och att ingen president egentligen kan komma åt den i nuläget utan att undergräva sin egen situation på något sätt. Knepigt värre med andra ord…

Tillbaka i lilla Svedala så hoppas jag att det inte blir någon gasledning utanför min hemö Gotland innan en TOTAL miljökonsekvensbeskrivning lagts fram. Dvs vad som händer om gasledningen plötsligt spricker, sprängs etc för oss gotlänningar och Östersjön? Förstår fortfarande inte vad i hela friden de så kallade journalisterna här på ön sysslar med som inte kan ge oss svaret på den frågan? Skulle den uppgiften kännas alltför betungande så kan jag lite diskret tipsa om att ni på en bloggsida skitnära er kan hitta mailadressen till en person som håller kurser i just nyhetsjournalistik, mot en smärre avgift…
Till sist vill jag framför mina förhoppningar att vi får en rovdjurspolitik värd namnet under det kommande året. Det är fan i mig på tiden att snacket om ”farliga” vargar och björnar får ett slut och att vi rättar in oss i det led som faktiskt EU bestämt! När både vår kung och miljöminister börjar yra om jakt på den lilla inavlade vargstam vi lyckats skrapa ihop sen den startade upp 1981, så blir man betänksam. Nja, inte över kungens uttalande kanske, utan mer över Andreas Carlgrens. HAN borde ju i alla fall vara påläst i ämnet! ! I samma andetag säger tokfan att vi kanske borde plantera in varg för att motverka inavel, jisses! Varför inte se till att de så kallade ”ryssvargarna” som traskar in i Norrbotten varje vinter får skydd på sina vandringar söderut så är ju den frågan löst? Men där skjuts det hej vilt både lagligt och olagligt så fort någon ens andas om en varg. Nä, betala de norrländska ”hill-billysarna” en bra slant för att följa invandrande vargar på vägen söderut så lovar jag att det kommer att få vara ifred. För när dom är ute i skogarna då är vettigt folk hemma…

Inga kommentarer: