söndag 4 januari 2009

Försäkringskassan - Byråkratins Tyrannosaurus Rex!

Rubriken kan tyckas en aning märklig men faktum är att likheterna mellan den gamla skräcködlan och det monumentala byråkratimonstret FK är slående!
Utom på en punkt!
T-Rex hade nämligen ”vett” att veta när det inte fanns plats för ett monstruöst köttätande åbäke på 15 meter här i världen och dog ut helt enkelt. Kalla det Naturen – evolutionen – Gud, eller vad ni vill. NÅGOT såg till att den 8 meter höga besten försvann eftersom det inte längre fanns plats för ett sådant vidunder här på jorden. T-Rex blev lika jävla UTE som jag skulle vara på ett hip – hop – party med hängbyxor. Huu….
T-Rex och hans gelikar fick visserligen en renässens i samband med Spielbergs ” Jurassic-park” filmer. Men det var ju bara på låtsas och ingen människa skulle väl vilja ha tillbaka de där monstren i våra dagar, hoppas jag(?) En kul grej bara att göra business på de gamla skräcködlorna. Säger jag inget om.

Med Försäkringskassan är det betydligt värre, eftersom de olika regeringar vi haft sen 70 – talet tyvärr låtit den förbli outvecklad och kvar på dinosauriestadiet. Detta alltså mot bakgrund av att ALLT annat förändrats i snabb takt inte minst via datorns intåg hos myndigheter, företag, kommunikation, tja allt i stort sett. Mitt i vårt hypermoderna hyperbyråkratiska samhälle står alltså den fullständigt omoderna Försäkringskassan som en förstenad T-Rex,
och hugger i tomma luften med pinsamt tandlösa käftar. Denna byråkratins högborg har inte utvecklats sedan 70-talet och det kan vi tyvärr se tydligt idag. Ineffektivitet, omoderna regler, förseningar i arbetet med uppdragen som ska bestå i att serva människor som ofta är sjuka, inget fungerar hos den gamla byråkratiska skräcködlan i våra dagar! Man frågar sig givetvis då –
HUR I HELVETE KAN DETTA VANSINNE TILLÅTAS?

Detta är verkligen en gåta för mig, ska jag erkänna. Hur fan Försäkringskassan kunnat UNDGÅ den modernisering som hela det svenska samhället genomgått de senaste decennierna? Har denna myndighet bara glömts bort, nonchalerats av politikerna, typ: - Äh, gamla FK tuffar på som den alltid gjort. Gamla FK kan man lita på !
Nä, man kan ju inte det för bövelen! Och har inte kunnat göra sedan någon gång i mitten av 80-talet. Fatta det någon gång! Försäkringskassans regelverk/personalpolitik/lednings - strategi borde placeras på något museum tex naturhistoriska bredvid utdöda dinosaurier. Bara en tanke som slog mig. Kanske ”Naturhysteriska” passar bättre…
Någon ”Byråkrassic – Park” lär väl knappast någon satsa på, blir nog näppeligen en hit på bio heller…Fast att ringa till FK kan vara nog så spännande ska erkännas, tänker då på alla deras mer eller mindre galna telefonsvarare med ännu galnare budskap. Det enda riktigt sakliga och ärliga saknar jag dock fortfarande:
- Detta är Försäkringskassans automatiska telefonsvarare. Har ni ringt för att få hjälp med sjukanmälan, aktivitetsstöd eller sjukt barn så har ni ringt fel! Var god lägg på luren och avsluta med fyrkant! Var vänlig stör oss inte mer heller! DET vore ÄRLIGT!

I fredags hade jag kontakt med gamla ”kära” FK igen. Första gången på åtskilliga år och min förhoppning var att även denna byråkrati – relik - skulle fungera bättre nu. Men, icke sa nicke! Den unga tjej jag hade det tvivelaktiga nöjet att försöka föra ett samtal med var totalt uppstyrd av gamla konstiga regelverk och kunde därför inte förstå, eller använda, sunt logiskt tänkande i mitt fall. FK hade alltså betalat ut MIN ersättning till FEL konto hos banken. Samtalet lät som följer:
- Jag behöver pengarna unga dam så det är väl bara att ni betalar ut dom till mig på stört när du nu har rätt kontonummer va?
- Nä, vi kan inte betala ut pengar två gånger för samma period till samma person.
- Men hallå, JAG har inte fått några pengar av er. Ni har ju skickat dom till FEL kontonummer för tusan. NI har gjort FEL, inte JAG!
- Vi kan inte betala ut ersättning till samma person två gånger.
- Nämen va fan, JAG har ju inte FÅTT några stålar för tusan! Men den som fått är säkert överlycklig över att ha fått ett par extra tusenlappar dan före julafton. Gör upp ert misstag med den personen MEN betala ut MINA pengar NU!
- Vi vet ju inte om det är ditt konto ju…
- Tror du jag skulle ringa och gnälla OM jag fått mina pengar?
- Nä, men vi kan ju inte betala ut pengarna två gånger för samma period till samma person!
- Va???
- Det är så det är bara, enligt våra regler.
- Nä, ta nu och gå in till din chef och förklara att någon hos er skickat pengar till ett felaktigt bankkonto och att JAG borde få mina pengar snarast.
- Ja, det kanske blir bäst så. Du upprepar ju bara samma sak hel tiden!
- Upprepar JAG! Nä nu jä..Ok, snacka med din chef och så tar du och återkommer snarast möjligt.ADJÖ!!!
Förslagsvis skrotas hela myndigheten Försäkringskassan snarast möjligt och byggs upp i en ny modernare form anpassad till det år vi nyss gått in i – Nämligen 2009!
Låt FK -Byråkratins T-Rex vila i frid nu något gammalt dammigt arkiv…

Fotnot: Blev uppringd idag 5/1 av samma tjej på FK som meddelade att pengarna var skickade idag eftersom ingen hade det felaktiga kontonumret. Ibland överträffar verkligheten dikten!
Eller - Undantaget som bekräftar regeln!


-

1 kommentar:

Unknown sa...

faaan va bra! MITT I PRICK!så jäkla illa funkar det tydligen..Nä det här måste tas upp på högre nivå..det var ett lysande exempel på hur man blir behandlad av ett system som inte fungerar för att serva människor med den hjälp de har rätt till--snacka om att förvärra livet för människor..