lördag 24 januari 2009

Veckan som gått: Barack Obama - Gotland "hotas" av ryssen igen!

Ytterligare en vecka har gått och att säga att den präglats av Amerikas nya president Barack Obama, är väl årets understatement! För sällan har hela vår värld varit så fokuserad på vad som händer i ”världens största demokrati”. Men nu blev äntligen detta stora land värd just den beteckningen genom att den nya presidenten faktiskt är en svart man! Men jävlar vad det satt långt inne, måste man ju tyvärr konstatera mitt i glädjeyran. Ända fram till år 2009 innan en färgad man blev vald till president. Jag såg en mycket bra intervju med makarna Obama i CBS ” Sixty minutes” där Michelle Obama gav en tänkbar förklaring till att det dröjt så länge innan en svart man äntrade presidentpodiet. Hon talade om hotbilder, rädslan för att bli mördad helt enkelt av det rasistiska USA som ju inte går att bortse ifrån. Som exempel nämnde hon den förre utrikesministern Colin Powell, som tydligen nekat till ett erbjudande om att kandidera till presidentposten av rädsla för att bli mördad. Låter inte bra i ”världens största demokrati” om ni frågar mig…

Obama har verkligen gjort en rivstart som president och jag skulle tro att hans motståndare och belackare satt morgonkaffet i vrångstrupen mer än en gång i veckan(?) Han skrev ju på den direkta ordern att stänga det skandalomsusade Guantanamo-fängelset på Kuba, precis som han lovat tidigare! Personligen anser jag att detta fängelse passerat bäst – före – datum , redan för åtskilliga år sen och kom till som ett uttryck för USA:s omättliga hämndbegär efter 11-september-attackerna. En ren ”desperationsgrej” som blev kvar för att USA ville visa att de minsann var på G hela tiden och inte skonade någon!
Nu är det ju faktiskt så att det är väl en(1) av fångarna där som någonsin blivit åtalad för något brott. Dessutom är hela det rättssystem som förre president Bush inrättade felaktigt enligt USA:s högsta domstol! Bara det va?
Nä, Guantanamo var/är ett präktigt fiasko och att Obama stänger det nu är banne mig inte en dag för tidigt!

Barack Obama kom även igår med ett beslut som nog inte faller i god jord hos anhängare av ” den gamla goda tiden”, nämligen att åter bevilja stöd till hjälporganisationer som utför aborter. Ooops! Den här killen vill uppenbarligen visa att han tänker står för vartenda av sina löften under presidentkampanjen. Något som jag personligen tycker ska bli väldigt intressant är hur Barack Obama ska hantera den lika utbredda som dolda rasismen i USA ? Jag tror att den organiserade rasismen tex i form av de ” vita dumstrutarna”(KKK) darrar en hel del i knävecken just nu! För en sak kan de inte snacka bort eller bagatellisera just nu, den där svarta snubben de helst skulle hänga i närmaste brinnande kors, är faktiskt :
PRESIDENT I USA!

Frågar ni mig, vilket ni självklart gör, så är jag övertygad om att just rasisterna i USA kommer att få det jävligt hett om öronen framöver. Nya lagar, förbud mot deras verksamhet kommer att dugga tätt den närmaste framtiden och de tvingas tillbaka under stenarna där de normalt bor! End of story…

Till sist måste jag få uppmärksamma någon/några som inte är speciellt vana vid att få uppmärksamhet längre. Nämligen Folkpartiet och dess ledare Jan Björklund. För nu i veckan chockade Björklund hela Sverige genom att helt käckt säga att vi borde ta hotet från Ryssland på större allvar! Jaha ja, ett dilemma uppstår direkt efter hans uttalande. Vilket är mest/minst trovärdigt? Folkpartiet eller rysskräcken ? Fan vet. Men jag gillar, såsom varande inflyttad gotlänning, att han vill skapa ett starkt försvar igen på Gotland!
Vi är värda att försvaras här ute!
Fast det var ju det där med trovärdigheten förståss….

Inga kommentarer: