onsdag 28 januari 2009

Lanbruksuniversitetet med Dubbla budskap i rovdjurskonflikten - Klimatet eller rovdjur hotet?

Jag blir både förvånad, förbannad och djupt oroad när jag läser tidningarna i norr och deras rapporter från den konferens om rennäringen som nu pågår i Luleå. Två personer som väl bör betraktas som auktoriteter på sitt område, renskötsel, och som arbetar på Statens lantbruksuniversitet , SLU , ger helt olika budskap!
Den ene, Öje Danell, benämns professor och fan vet vem som betalar hans lön(?) eftersom han skyller rennäringens tydligen bekymmersamma situation, på rovdjuren, speciellt då lodjur och järv. Jag vet att det är jävligt fräckt av mig att ifrågasätta professorns intentioner, men att skylla på i stort sett BARA rovdjuren för en begynnande kris inom renskötseln är INTE trovärdigt! Då får han vara professor i vad fan han vill…

Professor Danell tar inte upp faktumet att renhjordarna idag är alldeles för stora gentemot vad samebyarna har tillstånd för. Varför? Det medför ju givetvis att fler renar riskerar att dödas av rovdjur eftersom det sprids över väldigt stora områden – områden där de inte alls ska finnas egentligen! Men rovdjuren får vara där och SKA vara där!
Sedan är han uppenbart kritisk till nuvarande ersättningssystem men ger inga som helst förslag på VAD som är så FEL! Utan konstaterar bara att BÅDE rennäringen och rovdjuren drabbas som det är idag. Rovdjuren?
Vad menar professorn egentligen?
Hans pekar alltså ut renägarna som tjuvjägare som decimerar rovdjursstammarna på illegal väg med nuvarande ersättningssystem! HUR ska man annars tolka hans uttalande angående att ÄVEN rovdjuren drabbas?
Månne professor Öje Danell blir anmäld för detta uttalande eftersom naturfilmen om björnen i Rapadalen blev det, detta utan att peka ut någon, bara berätta fakta om vad som hänt? OM han INTE blir det sätter jag lika mycket tilltro till honom som jag gör till kvällspressen…
Fram med ”lönespecen” Danell! Jag vill se vem avsändaren är!

Biologen och forskaren Henrik Lundqvist, även han anställd SLU, förde dock fram ett helt annat budskap när det gällde rennäringens framtida och nuvarande problem. Lundqvist anser att det stora hotet är klimatförändringarna som förstör vinterbetet för renarna titt som tätt. Dvs att jojojandet mellan plus och minusgrader gör att det bildas ett istäcke närmast marken så renarna inte kommer åt maten. Detta faktum bör vara betydligt mer alarmerande för renskötseln än att det eventuellt(?) blivit några fler rovdjur! Biologen Lundqvist var alltså av en helt annan uppfattning än kollega Danell när det gällde huvudproblemet för rennäringen idag. Dubbla budskap är aldrig bra , men när det kommer från samma myndighet i en sådan kontroversiell fråga som rovdjurskonflikten så måste det betecknas som en ren(!) katastrof!
Lunqvist visste också att berätta att de yngre renskötarna tydligen delade hans uppfattning angående klimathotet , medans de äldre uppenbarligen bara ser utrotning av rovdjuren som tänkbar lösning. Kanske finns det hopp i alla fall. För det är ju de yngre som håller på att ta över renskötseln nu!

Såg i anslutning till artiklarna om konferensen en insändare från en renägare som envist hävdade att renägarna får för lite ersättning idag och att de inte alls täcker de kostnader man får genom rovdjursattackerna. Verkar för övrigt vara en gängse uppfattning hos renägarna i norr. Så sorgligt, och idiotiskt!
Låt mig då åter ställa frågan:
HUR JÄVLA MYCKET SKA NI HA PER REN?
Fram med en prislapp någon gång och håll inte på att förhala en uppgörelse hela tiden för att försöka utrota rovdjuren i smyg. Svenska folket vill ha rovdjuren kvar, FATTA DET!
OM ni räknar in kostnader för inhyrda prisjägare för att utrota rovdjuren så förstår jag att ni inte kan nämna en summa. Det jag INTE förstår är att ni kan försätta ert folk i en situation där det snart blir krig med svenska folket i denna infekterade fråga!
Ansvarslöst är bara förnamnet…

11 kommentarer:

Anna sa...

Hej,

Två olika buskap är det knappast, renskötseln har många omvärldsfaktorer som påverkar den. Henrik Lundqvist och Öje Danell har ett nära samarbete och har publicerat mycket tillsammans, de bara presenterade forskning om två olika omvärldsfaktorer på denna konferens.


//Anna Olofsson (doktorand på Enheten för renskötsel, SLU)

Murveln funderar sa...

Hej Anna
Du må tycka vad du vill men visst farao är det dubbla budskap som strömmar ut från SLU! Dessutom tycker jag att Danells utpekande av rovdjuren som det stora problemet UTAN att nämna ex det stora "överantalet" renar som finns är rena hetsen mot rovdjur som hör hemma i medeltiden! Dessutom legaliserar såna uttalanden den illegala jakten i fjällvärlden.
MVH
Murveln

Anna sa...

Hej igen,

Skulle du kunna ge mig en referens på ditt påstådda "stora överantal"?

I övrigt har jag undvikit att ge mig in i en diskussion som inte är på min "hemmaplan". Det är Öje Danell du angriper, vill du ha svar på de "hål" du tycker dig hittat i hans påståenden, kontakta honom.

//Anna

Murveln funderar sa...

Hej Anna.
En journalist källor är ALLTID skyddade! Värt att lägga på minnet för framtiden. Men i detta fall ska jag vara vänlig och meddela att svaret heter - Renlängder - och finns på Länsstyrelsen. Hade du bemödat dig om att läsa mina krönikor om rovdjurskonflikten ordentligt, så hade du sett källhänvisningen där! Jag angriper inte Danell, utan ifrågasätter honom! En rätt vi har i detta land med åsiktsfrihet! Däremot är det INTE tillåtet att jaga rovdjur utan tillstånd! Därav min reaktion...
Läs på lite bättre och ha det bra!
Murveln

Murveln funderar sa...

Ps: Du kan väl inte på fullt allvar mena att SLU eller Herr Danell inte känner till de elementära uppgifter du frågade MIG om?
I så fall kan man ju undra om det är en "Reefat-titel" nämnde Danell innehar, eller?
Du borde dessutom skaffa dig en bättre idol/förebild!
Ds

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Murveln funderar sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anna sa...

Hej igen!

Nu vet jag inte vad Lunken skrev, men här kommer mitt svar.

Först, orsaken till att jag frågade om ditt överantal, var att jag undrade om du pratar officiella siffror eller rykten. För om du med överantal menar renlängden i förhållande till högsta antal renar, så vet du att det inte finns något generellt "överantal" av renar i Sverige.

Det är vissa samebyar som överskrider ofta, andra ligger alltid långt under. Sedan är det de byar som bara under vissa år överskrider.

Och då undrar jag, vad har högsta antal renar att göra med rovdjursdebatten? Det är ju en politisk siffra, som endast har en väldigt svag biologisk förankring.


Hälsningar, Anna

Murveln funderar sa...

Hej igen Anna!
Jo, antalet renar har givetvis med rovdjursfrågan att göra eftersom ju fler renar som finns i vår natur ju större är risken/chansen att något av våra fåtaliga rovdjur tar sig ett skrovmål!
Angående renlängderna så VET jag att i tex Norrbotten har överskridandet av antalet renar varit enormt under mycket lång tid. Utan åtgärder från myndigheter! Vi gjorde inslag om detta på SR Norrbotten redan på 80-talet. Sålunda vidhåller jag att SLU:s utsända inte ska försöka skylla en påstådd " kris" inom rennäringen på våra rovdjur! Detta är helt enkelt en fysisk omöjlighet!
Hälsningar
Murveln

Anna sa...

Då vet du kanske också att antalet renar i Sverige inte är stabilt utan har varierat i cykler, precis som vilda hjortdjurspopulationer gör. Under den tid vi haft renräkning (sedan början av 1900-talet) har det varierat mellan ungefär 150000 renar till 300 000 renar och Norrbotten har haft störst svängningar . I slutet av 80-talet var vi på en topp, därav dina erfarenheter från den tiden.

Som jag skrev så varierar det med år och by. År 2005 (vilket är det senaste år jag har i de data jag arbetar med) var det endast två (av 15) fjällsamebyar och två (av nio) skogssamebyar i Norrbotten som hade mer ren än högsta tillåtna antal.

Murveln funderar sa...

Okej, men jag litar inte på de där uppgifterna. Detta med tanke på att jag vet hur dessa sifror behandlas hos berörda myndighet.Samt av vilka personer! Trots allt så var det ju SLU:s budskap om rovdjuren jag kritiserade, och där verkar du inte ha något att tillföra. Så därmed får väl detta meningsutbyte anses vara avslutat!
Murveln