fredag 9 januari 2009

Rovdjurskonflikten .- En cancersvulst i svensk naturvård!

Konflikten som funnits sen urminnes tider mellan människa och rovdjur i det här landet måste få ett slut nu! Vi skriver för fan år 2009 men debatten verkar härröra från förra seklets början i många stycken, och det är rent bedrövligt, BÅDE för rennäringen/samerna OCH rovdjursstammarna! Mycket på grund av att förhandlingarna mellan rennäringen och naturvårdsverket sker på samma nivå som de gjorde för 40-50 år sedan. Det funkar inte på samma sätt idag, fatta det!
Den omfattande illegala jakt som bedrivs idag på de stora rovdjuren inom renskötselområdena måste stoppas omedelbart annars har vi snart inga rovdjur kvar i vår fauna! Skillnaden gentemot gamla tider är att tjuvjägarna färdas på vindsnabba skotrar och även fyrhjulingar och att rovdjuren är dödsdömda så fort jakten inletts. De gamla skidåkande ”fjälljägarna” är idag bara historier och legender om otroligt tappra män som befriade samerna från deras gissel, de talrika rovdjuren! Inget fel i dom, men det är för fan historia idag!

Jag skulle vilja se ett naturvårdsverk som med fria händer/ekonomi kan sätta sig och seriöst förhandla med rennäringens representanter tills man enats om en lösning som BÅDA parter ställer upp på. Dvs hur både rovdjur och rennäring ska kunna existera i Sverige i framtiden på ett bra sätt.

Jag skulle jävligt gärna vilja höra en renägare bedöma värdet av förlorade renar och då sätta ett pris på djuren ifråga, för en vaja(renko),sarv(rentjur)kalv, och utan något jävla skitsnack om att dom är ovärdeliga eller nåt sånt! En fast PRISLAPP helt enkelt. Sen skulle jag vilja att naturvårdsverket sa – Okej, då får ni det då om ni kan hjälpa oss med inventeringar av rovdjursstammarna i era områden!
Låter kanske knäppt ,men vi ska inte glömma att samerna sitter inne med kanske den största kunskapen av alla när det gäller våra rovdjur, var de finns, hur de jagar, etc! DEN kunskapen bör vi se till att ta tillvara i förhandlingar med dom! Jag har läst de rovdjursinventeringar som gjordes på 60-talet av bla samer i fjällen, på skidor(!), och det är mycket intressant läsning ska jag säga. Hade jag stor nytta av när jag skrev thrillern ”Vargen” som handlar om just denna konflikt.

MEN för att förhandlingarna mellan naturvårdsverket och rennäringen ska kunna fungera så måste också samerna backa från sin ”noll-tolerans” mot rovdjuren! Som jag ser det så sågar dom bara av grenen dom sitter på med den attityden, och svenska folket tolererar inte längre en organiserad slakt av de stora rovdjuren i fjällvärlden. Det missnöje som finns bara växer för var dag som går och jag är jävligt orolig för vad den ska utmynna i om inget görs för att lösa konflikten! Jag har jobbat aktivt som journalist uppe i Norrbotten i nästan 25 år och stött på mängder av konflikter mellan samer och ortsbefolkning där mordhot och annat vansinne varit vardagsmat.
Låt oss för helsike slippa det i framtiden och lösa den här frågan NU!

Men jag tycker inte bara det är samerna som måste backa på sina krav i den här frågan. Vi övriga svenskar måste också gå med vissa av deras krav. Den store rovdjursexperten och fotografen Edvin Nilsson sa en gång till mig att vargen inte kan finnas i renskötselområden. Jag håller med! DET kravet har samerna rätt att få igenom. Dyker varg upp och börjar härja i renhjordarna ska den sövas och flyttas omedelbums av naturvårdsverket! Vargen är en alltför skicklig jägare, och renarna i Sverige allt för lätt byte för att den ekvationen ska gå ihop.
Ett krav till, som kanske är kontroversiellt, men jag ser ingen annan lösning just nu i alla fall, är att renskötarna ska få bedriva skyddsjakt i renarnas kalvningsland! Med det menar jag att FÅR de in rovdjur i kalvningsområdena så ska de få skjuta djuren ifråga!

De som känner mig tror nog jag blivit tokig, men förslaget är inte så skruvat som det kan verka. På grund av att de stora rovdjuren minskat så mycket i fjällvärlden så har rödräven kunnat sprida sig upp dit, och den är numera det värsta hotet mot renkalvarna! Rödräven hör inte hemma i fjällfaunan så om den skjuts bort där spelar det ingen roll för rävstammen i stort.
Visst kommer det att stryka med någon björn eller järv också, men det får vi leva med. Då skjuts dom i alla fall legalt och under ordnade former!
Slutligen bör påpekas att samebyarna också måste minska antalet renar till det som finns angivet i de så kallade renlängderna på Länsstyrelserna. I Norrbotten finns det cirka 100 000 renar för mycket och har gjort så under flera decennier! Överbetningen i fjällvärlden är en ekologisk katastrof, inte minst för känsliga rovfåglar såsom fjälluggla, jaktfalk mfl och måste stoppas. Inget riktigt lämmelår sen 70-talet säger ju allt!
I denna krönika så har jag försökt att, som alltid, hålla mig till de etiska regler som gäller för oss journalister och min förhoppning är nu bara att många läser detta och kanske själva skriver om problemet, eller för det vidare på muntlig väg! För vi kan inte blunda längre om vi ska ha vår fauna intakt till nästa generation!

Inga kommentarer: