söndag 18 januari 2009

Hänt i veckan - Fortsättning!

Idag kommer kvällstidningarnas löpsedlar garanterat att fullkomligt vråla ut ordet SKANDAL, eftersom Robert Wells åkte ut ur körslaget igår kväll. Jag tycker att det är mer skandal att karlfan fått vara med och dessutom inte åkte ut direkt! Vi ska tänka på att han med flera i ”Rapshody in Rock” teg om, och skyddade gärningsmannen vid en rå våldtäkt i över 8 år. Förutom åtal borde det rendera ett rött kort från allt som har med svenskt nöjesliv att göra! En tanke som också slår mig är att ”vissa” media har väldigt svårt att acceptera hur svenska folket röstar. Det var faktiskt dom som röstade ut Wells igår kväll!
Körslaget har helt mist den magi den första omgången hade. Kanske för att det inte finns med så karismatiska artister som Brolle, Joakim Can och Markoolio? Det här grabbarna går hem hos svenska folket och jag tror det beror på att de är ”self made” ut i fingerspetsarna. Inte lanserade via ”Idol + kvällspressen” utan de har nått framgång på egna talanger. Som gammal lulebo kan jag inte låta bli att påpeka att Brolle skulle vunnit med hästlängder om det bara bott lite fler människor i Norrbotten! Å apropå ” Körslaget” så undrar man ju vilket företag som syr Gry Forsells tvåmanstält, Fjällräven eller Nordmark?

Harald Treutiger börjar nu vara svensk nöjesteves riktiga fågel Fenix. Från att ha sysslat med något sop-program på eftermiddagarna, nåt bingoaktigt, så ska han nu leda Bingolotto. Jisses, liket lever och än sprattlar gubben! Men det är lite trist att se hans karriär sluta på det här sättet. Treutiger var nämligen en mycket skicklig undersökande journalist i början av sin karriär på teve och jobbade bla åt självaste Jan Guillou i ”Rekordmagasinet”. Binglotto tror jag för övrigt slutar i kanal 5 på sämsta sändningstid och med Leif ” Loket” Olsson som nygammal programledare. Kom ihåg var ni läste DET först!

Jag undrar hur många fingrar TV 4 och kvällspressen har i samma syltburk egentligen? För maken till utrymme fyrans skitprogram får i kvällsblaskorna får man leta efter. Inte nog med att det skrivs UNDER programmens gång, det skrivas vansinnigt INNAN skiten börjat sändas. Nu är det inför Fyrans version av expedition Robinsson där tidningarna tydligen har reportageteam på plats för att följa dyngan. Finns det verkligen NÅGON i detta land som BRYR sig? Stackars den ensamme arme saten i så fall…

Slötittade på en repris av en Wallanderfilm igår kväll och slås av hur bedrövligt dålig Krister Henriksson är i huvudrollen. En sågbock vore ta mig fan roligare att titta på! Men det jag gillar med Wallanderfilmerna är att man som tittare får följa med ut på plats,dvs i Ystads omgivningar. I Beckfilmerna utspelas alltför mycket inomhus och stockholmsmiljöerna ser man knappt något av. En förklaring kan ju vara att samme regissör som gjort den danska superserien ” Mordkommissionen” regisserat vissa Wallanderfilmer. Persongalleriet och handlingarna i den danska kriminalserien är fullständigt lysande och sällan har man TROTT så mycket på de minst sagt olika poliskaraktärerna. Varför är danskarna så in i helvete mycket bättre än oss på att göra teveserier?

Apropå Beck-filmerna så fick ju den starkast lysande stjärnan i alla de alstren, Mikael Persbrandt äntligen en guldbagge vid galan i år. Jag blev skitförvånad då jag trodde han fått det för länge sedan. Nå, bättre sent än aldrig och Beck-filmerna hade varit helt slätstrukna utan Persbrandts ”Gunvald Larsson” som drag-lok!
Vid samma gala fick George Ridel ta emot en bagge för sin underbara musikaliska insats i alla Astrid Lindgren-filmerna. Nu väntar jag bara på att hela världens sagotant nummer ett ska få nobelpriset en gång för alla! Detta tycker jag, och jag vet att många, många håller med, är en präktig skandal som Svenska akademin fortsätter med år ut och år in. OM inte tant Lindgrens författarskap är fint nog åt Svenska akademin, tja då borde de väl nog ställa sina stolar till förfogande snarast möjligt! Gissar att Monica Antonsson och Liza Marklund gärna hoppar in. Fast då på stol nummer 1 och stol nr 18, dvs så långt ifrån varandra som möjligt…

Inga kommentarer: