onsdag 12 november 2008

"Carnegieskandalen": Bevisa nu att regering och rättsväsende inte är korrupta!

Regeringen med Maud Olofsson och finansminister Anders Borg i spetsen, har i och med skandalerna kring Carnegiebanken nu ett gyllene tillfälle att visa på krafttag mot ekobrottsligheten och de ”pengapsykopater” som plundrar vårt samhälle på förmögenheter!
Detsamma gäller rättsväsendet som åtminstone jag uppfattar som en tandlös papperstiger när det gäller åtgärder mot de riktigt grova ekobrottslingarna. Skandiacheferna slapp undan med lite fjuttiga dagsböter när det försökt sno ett par MILJARDER!
Vi, allmänheten/staten/folket ska inte behöva finna oss i dessa bedrägerier mer!

Jag hoppas nu att finansminister Borg tar itu med hårdhandskarna mot de som ligger bakom Carnegiebankens fall och till att staten tvingades ta över eländet igår! Ja, jag vet att det finns en finansmarknadsminister, men herr Odell får ursäkta, detta fallet kräver att högsta ansvarige, dvs Anders Borg, personligen reder ut den uppkomna situationen. Näringsministern Maud Olofsson borde också, som regeringens starkaste person, också bistå med hårda nypor och omutligt agerande!
Jag KRÄVER detta av er Maud och Anders!

För misstankarna om att ni i regeringen,och för övrigt samtliga toppolitiker i landet, sitter vid samma väldukade bord som finanshajarna är numera väldigt starka hos befolkningen. Det är en sak ni bör ha i åtanke nu eftersom det kommer ett val så småningom…
Det jag kräver av den sittande regeringen är att ni ser till att INTE EN ENDA skattekrona tas för att rädda Carnegiebanken! Behövs det pengar för någon slags rekonstruktion så ta dom av styrelseledamöternas och bankledningens säkerligen väl tilltagna förmögenheter. Eller beslagta deras fastigheter och andra tillgångar genom skatteverket och sälj ut allt vad de äger och har. Det är inte mer än rätt eftersom de innehaft styrelseuppdrag och alltså är ANSVARIGA även när det går åt helvete! Sådan är bolagslagen…
Och det jag, och jag tror de flesta svenskar, minst av vill se i kölvattnet av den här finansskandalen är: FALLSKÄRMAR OCH PENSIONSAVTAL!
Låt skatteverkets personal elda skatteskrapan med smörjan och låt direktörerna se på, bara för att jäklas lite så att säga. Det kan dom ha!
Jag är övertygad om att svenska folket idag är dödligt less på att se de stora finanshajarna gå fria gång på gång,hur jävligt de än har misskött sig/begått brott. Men den hemlöse som snattar en bit korv på konsum åker dit så det sjunger om det!
Jag har ofta ställt mig frågan varför rättvisan inte fungerar HELA vägen upp till toppen?
Kan det bero på att finanshajarna dricker samma champagne som våra toppolitiker, äter samma hummer på samma lyxkrogar och aldrig betalar en krona ur egen ficka för kalaset?
Ja, fan vet?!

Jag hyser ett visst hopp till både Lars Ohly(v) och Peter Ericsson(mp) när det gäller ”Carnegieskandalen”. Det är nu ett bra tillfälle för dom att visa att de står på folkets sida gentemot storfinansen och också är beredda att ta strid för detta! Varför inte sätta era partiers mest ekonomiskt kunnige på att hårdgranska alla turer i fallet samt bakgrunden? Så att ni som talesmän för respektive parti kan sätta press på en regering som nog är ganska insyltade med de här skurkarna och troligen kommer att hålla dom om ryggen framgent(?). Jag kan lova att ett sånt agerande från er sida skulle dra till sig ett mycket stort antal väljare och göra era motståndare gröna av avund vid nästa opinionsmätning!
I Sverige går vi sakta men säkert mot ett samhälle där klyftorna mellan vanligt folk och rika blir allt större vilket på sikt är ett hot mot demokratin. Det värsta är att en sådan utveckling också är en bra grogrund för partier som inte ens kan stava till det ordet! De jag brukar kalla för ohyra här i krönikan. Å visst vore det förfärligt om det första talmannen måste göra efter nästa val är att:
RINGA ANTICIMEX!

Inga kommentarer: