fredag 21 november 2008

Tomas Quick - "Den omordiske mördaren""

- ÄNTLIGEN!
Med denna travestering på en pyjamasklädd fjants gapande utanför svenska akademins lokaler varje år, så lägger jag orden i journalisten, nyhetsreportern och författaren Dan Larssons mun.
För det kom till sist Danne, det du förutspådde för så länge sedan och väntat på så länge: Tomas Quicks dementi av sina erkännanden till morden han så felaktigt dömts för!

Dan Larsson är hemmahörande i Luleå -Norrbotten och är en nyhetsreporter av den gamla goda skolan där undersökande journalistik ligger till grund för avslöjande reportage. För sitt arbete som reporter har han också belönats med ”guldspaden” av Sveriges grävande journalister. Dock inte för sina artiklar om Quick eller framför allt reportage-boken: ” Mytomanen –Tomas Quick”. En bok som borde vara ett måste på varje journalistutbildning i landet värd namnet!
Dan Larsson är en mycket god vän till mig och tillika kollega. Precis när han släppte sin bok om Tomas Quick råkade vi arbeta på samma tidning och jag var faktiskt en av hans svåraste motståndare angående Quicks skuld eller inte. Vi utbytte signerade böcker med varandra och jag kröp då till korset efter att ha läst hans rappa och spännande bok om denne självutnämnde massmördare! Jag kunde till min egen stora häpnad konstatera: ”Mannen, Myten, legenden –Tomas Quick” var bara en stor jävla bluff från början till slut!
Men, säger ni då, karl´n är ju för fan dömd för åtta mord!
Jag påstår då att fallet Tomas Quick är det värsta justitiemord vi har haft i modern tid! Självklart är mannen galen, vansinnig, mytoman, you name it…MEN, hur i hela friden kunde det svenska rättsystemet köpa hans påhittade erkännande gång på gång? Varför reagerade ingen förrän Dan Larsson gjorde det när han hörde Quick under rättegången i Piteå som handlade om mordet på 15-åriga Charles Zelmanovits? Danne har berättat för mig att varningsklockorna började ringa allt högre när Quick beredvilligt berättade om mordet på pojken, eftersom saker och ting inte hängde ihop! Det var så Dan Larssons avslöjande av mytomanen Tomas Quick tog sin början!
Men frågan kvarstår ändock, hur fan kunde detta ske mitt framför våra ögon om allt bara var lögn? Tyvärr så blev det så olyckligt att Quick fick konkurrens om huvudrollen av en nästan lika utstuderad ” drama-queen” och "mediahora", åklagaren Christer van der Kvast! En man som dessutom såg sitt livs chans att göra karriär med hjälp av ”Quick-morden”.
KATASTROFEN VAR ETT FAKTUM!
Rättegångarna mot Quick gick enligt löpande band-principen och svenska folket förfasade sig över hur detta ”monster, best, kannibal, och till med antikrist” kunnat röra sig fritt i vårt samhälle. Van der Kvast ”sopade” hem poäng efter poäng… Cirkusen drog omkring i landet med ”monstret” Tomas Quick i bur och Kvast som domptör. Tror att det var snubblande nära ett tag att van der Kvast skulle kanoniseras och förklaras som helgon! Nu fick han nöja sig med att bli överåklagare i Stockholm…
Samtidigt som denna cirkus pågick jobbade Dan Larsson som en iller med att undersöka fallen och granska bevisningen, bla med stöd av Leif GW Persson. Resultatet blev alltså det journalistiska mästerverket: ”Mytomanen – Tomas Quick”! Enligt Leif GW i efterlyst i onsdags så var de här förundersökningarna de sämsta han sett under hela sin långa karriär!
Dannes bok lockar till många skratt när han granskat ”bevisningen” mot Quick. Min favorit är när han beskriver hur Quick begick de sk ”Appojauremorden”, då Quick ska ha åkt en buss som inte gick, cyklat på en cykel som inte fanns och mördat två människor som varit döda i två dygn redan! Tja, ni hör ju själva hur det låter…
Det tragiska med hela ”Quick-affären” är att de anhöriga till offren, tex Johan Asplunds föräldrar, aldrig får veta vem som mördade deras lilla pojke! Alla morden Quick erkänt saknar alltså den riktige mördaren som finns där ute mitt ibland oss, tanken svindlar!
Jag vill avslutningsvis komma med ett par nomineringar till nästa års ”Guldbaggegala”.
Bästa huvudroll: Tomas Quick.
Bästa biroll: Christer van der Kvast.
Det är verkligen synd att inte rättvisan lyssnade på en rutinerad journalist då för 13 år sedan.
Men JAG tar i alla fall av mig hatten idag för DAN LARSSON, LULEÅ, en av de bästa undersökande journalister det här landet har haft!
ÄRAS DEN SOM ÄRAS BÖR!

Inga kommentarer: