måndag 24 november 2008

Det osynliga hotet - Som går att se!

Den rubriken är lite skum va? Men vad jag syftar på är de pågående klimatförändringarna som hela tiden gör sig påminda i vår värld. Och som du faktiskt kan SE med egna ögon mitt framför snoken på dig, om du bara ids titta efter lite!
Själv märkte jag att något konstigt var i görningen en söndags eftermiddag i januari 1991 när jag nyss börjat jobba uppe i Haparanda. Jag låg på sängen och läste när ett konstigt ljud fick mig att reagera. Men jag kunde inte bli klok på var det kom ifrån, eller vad det var. Till sist var jag tvungen att masa mig upp ur sängen och gå fram till fönstret och titta ut.
Det ösregnade ute och det var smattret mot fönstret som irriterat mig. Varför märkte du inte det då pucko, tänker ni säkert? Jo, det ska jag tala om nu.
- DET REGNAR FAN I MIG INTE I NORRBOTTEN I JANUARI MÅNAD!

Fram till denna dag hade jag upplevt alla mina vintrar i norrbotten med att det mycket sällan var ”varmare” än 20 minusgrader under januari-mars. Vår slutövning i lumpen på I 19 är ett bra exempel. Tre veckor i tält och det var aldrig en grad varmare än 20 minus!
Å det kallar man att ”göra män av pojkar” (?) Borde heta att ge 1500 unga killar blåskatarr eller kroniska urinvägsinfektioner istället!
Den där januarisöndagen i Haparanda förändrades vintrarna för evigt längst uppe i norr. Sedan dess blev det ”upp-och-ned-vända-världen” med vädret. Regn och blåst blev vardagsmat under de ”normala” vintermånaderna och dessutom blev både höst och vår konstiga ur klimatsynpunkt. Vårarna blev allt kallare och höstarna allt varmare.

Vädret är givetvis det lättaste sättet vi kan upptäcka klimathotet på, men det finns andra saker mitt framför näsan också. Jag gillar att hålla koll på naturens skeende runt omkring mig, träd , fåglar, mm. Det man kan konstatera är att vi numera har ett antal fågelarter som, så att säga, ”skippar solsemestern” för att istället stanna kvar här. På vår gård här i Visby finns tex en koltrast som nu för tredje året i rad övervintrar här. Uppe i Norrbotten upptäckte jag för några år sen att björktrastarna börjat övervintra. Jag undrar en hel del över dessa ”onormala” beteenden hos fåglarna och djuren. Hur kommer det sig att bara vissa av flyttfåglarna väljer att stanna? Är deras gener på något sätt anpassade för detta genom evolutionens gång, eller vad? Det skulle i så fall betyda att denna utveckling pågått mycket längre än vad vi människor känt till! Evolutionen är ju inte direkt känd för att förändra saker och ting över en natt…

För våra däggdjur betyder dessa klimatförändringar också stora krav på anpassning. Ta rådjuren som sprider sig allt längre norrut och skapar livskraftiga stammar där, beroende på allt mindre snö i markerna.. För ”sjusovaren” björnen ställer det milda klimatet i norr till det ordentligt. För det första får den inte lägga sig och ”nanna” förrän långt in på senhösten, och för det andra väcks den långt tidigare genom att idet helt enkelt tinar bort och nallen blir sjöblöt och börjar frysa!
Alla dessa förändringar i beteende hos djur och fåglar får givetvis konsekvenser i det ekologiska systemet. Jag har själv observerat att björktrastar börjat konkurrera med sidensvansarna om de jästa rönnbären som finns på senhösten. Självklart måste detta påverka bestånden av sidensvansar när de inte får ha sin ”sponken” ifred! Likväl som att hungriga björnar börjat leta mat tidigare än de gjort innan, tex på soptippar utanför samhällen mm. Detta finns det också exempel på, bla från Norrbotten och Jämtland.
Jag har inte en aning hur tex björktrastarnas ”krökande” ihop med sidensvansarna kommer att påverka oss människor. Men jag är jävligt säker på att det KOMMER att göra det!
Tittar vi globalt så kan vi som exempel ta att ett bestånd av den stora vita hajen nu finns etablerat utanför Englands sydkust. Sanslöst helt enkelt! Dom ska ju för fan inte vara där!
Om några år så har vi dom vid den svenska västkusten och badstränderna får börja ha ”hajtorn” för att varna badande! Gotland tror jag kommer att förbli en trygg plats att bada på även i framtiden eftersom östersjön inte är nog salt. Dessutom finns här för lite säl och annat ”hajgodis” i vattne.Nå, turister finns det ju rätt gott om sommartid…
USA med Barack Obama i spetsen ska nu äntligen börja satsa på miljöarbete eftersom de till sist erkänt att det FINNS problem med utsläpp och annat. Det var jävlar i mig på tiden men frågan är om ens det räcker i det nuvarande krisläge vi befinner i?
Jag är jävligt tveksam, ska erkännas…

Inga kommentarer: