tisdag 11 november 2008

Det är INTE synd om mördare!

Läste i förra veckan att den fängelsedirektör för fängelset där Engla Höglunds mördare Anders Eklund sitter, hotade med att skicka iväg de av hans medfångar som uppförde sig illa mot Eklund. Va fan, tänkte jag! Är karl´n helt skruvad eller vad? Fängelsedirren alltså, att Eklund är det har vi ju tyvärr sett ohyggliga bevis på…

Jag förstår hans medfångar om de inte vill tex sitta vid samma bord och äta som Eklund. Skulle inte jag heller göra! Aptiten skulle bli en aning lidande om man uttrycker sig milt, när man vet vad denna bleka kopia av en människa gjort med en försvarslös liten 10-årig flicka!
Om inte Eklunds medfångar inte begår något lagbrott, dvs misshandlar honom eller hotar honom, utan bara fryser ut honom, så tycker jag det faktiskt att de ska FÅ göra det. Helt enkelt en mänsklig rättighet att ta avstånd från en person man överhuvudtaget inte ens vill se!
Detta OAVSETT vilka brott de själva begått. På något sätt tycker jag deras ställningstagande hedrar dem. Jag tycker också att Eklund själv ska få ta den här utfrysningen/skiten för att han helt enkelt har gjort sig förtjänt av den. Det står jag för alla dar i veckan!
Jag kommer aldrig att tycka synd om Anders Eklund!

OM fängelsedirektören gör verklighet av sitt hot och straffar Eklunds medfångar för ovannämnda så tycker jag killen ska omplaceras omedelbums. Spetsbergen eller nåt…
Jag har precis lika lite sympati för Carolin Stenvalls mördare i Gällivare som hans lilla ”bond-advokat” försöker få hos allmänheten genom diverse dumheter. Exempelvis att sprida ut lögner om nya självmordsförsök i häktet, ”psykbryt” vid förhören när han ser bilder på vad han gjort , hur hemskt dåligt han mår osv.
Jag säger bara OCH?

OM jag får gissa ,så skulle det bli att ungefär MINST 90 procent av svenskarna tyckte det var synd att självmordförsöken inte lyckades. Övriga, bla jag, tyckte det var bra att han överlevde så den så efterlängtade SANNINGEN i fallet Carolin kommer fram någon gång!
Hoppas ni kommer ihåg var ni läste det FÖRST angående 50-åringens grava alkoholproblem med tillhörande psykiska ohälsa! Uppgifter de senaste dagarna bekräftar de misstankar jag hade tidigare och skrev om här. Att mannen, trots en dokumenterat dålig psykisk hälsa, fick behålla sina vapen är ju helt sanslöst. Utredning lär pågå…

En tanke som slagit mig är att borde inte de inledande förhören, OM de gjordes rätt, med mannens FRU ha gett polisen den här informationen? Är det rent utav DEN missen som gjort att utredningen skötts på ett så utdraget och märkligt sätt? Lite betänksam blir man faktiskt…

Det man konstatera är i alla fall att i sådana här ärenden ska en rutinerad och van advokat anlitas för den misstänktes räkning. Advokaten Leif Gustavsson från Kiruna har inte bara tagit sig vatten över huvudet i och med det här fallet – utan en hel jävla ocean! Med tex Leif Silbersky som mannens försvarare så tror jag att den här utredningen både gått snabbare och smidigare och att åtal skulle varit väckt för länge sedan.
Silbersky gjorde för övrigt en anmälan till JK angående läckorna hos polisen, men tyvärr avslogs även denna anmälan. Liksom en tidigare från polisen.
Till sist ska jag bara lyfta på hatten för polisen i Norrbotten som anmält sig själva till JO för just dessa läckor till en kvällstidning. Det visar att de vill rentvå sig själva från misstankar om att vara en korrupt poliskår och sätta fast den skyldige. Jag hoppas verkligen JO kan reda ut detta och på så sätt även sätta fast tidningen som mutade den ”talföre” polismannen!
Det skulle vara bra BÅDE för journalistkåren och poliskåren i Sverige!

Inga kommentarer: