tisdag 4 november 2008

"Carolinfallet" - Nu blir det rött kort för JK!

Till min oförställda häpnad väljer justitiekanslern Göran Lambertz att sortera in läckorna i utredningen av mordet på Carolin Stenvall under lagrummet, meddelandefriheten! Detta är helt jävla sanslöst med tanke på att det material som läckt ut är sekretessbelagt utredningsmaterial, som dessutom bara kommit en(1) tidning tillhanda, vilket givetvis väcker misstankar om mutor av ansenliga mått. Efter att ha jobbat inom nyhetsjournalistiken i över 20 år, och stångat pannan blodig mot ”tjuriga musslor” till poliser när det gäller att försöka få fram uppgifter, så kan min slutsats inte bli annan än vi har med ett klockrent mutfall att göra här! En viss förståelse kunde jag haft för läckorna om de rört sig om en lokal reporter som var kompis med poliserna i Gällivare och på sätt fick en del favörer genom ”lång och trogen tjänst” så att säga. Men nu handlar det om tillresta reportrar från en kvällstidning som tom lyckats få ut bandade förhör med den misstänkte!

Nä, detta luktar illa, det luktar pengar, det luktar en havererad journalistik och även rättsröta!
Jag blir uppriktigt sagt förbannad när JK, landets högste jurist, väljer att sitta med armarna i kors, istället för att styra upp både polis och media en gång för alla när det gäller känsliga mordutredningar!
Jag anser att detta härmed renderar JK ett rött kort och förtidspension omedelbums!
Förresten är det någon mer än jag som reagerat på att herr Lambertz alltid ser ut som om han sovit i en container varje gång han visar upp sig i tv? Flera dagars skäggstubb, smutsiga skjortor, skrynkliga kostymer från -77(?), fett hår etc.Kuriöst på min ära…

Enligt mitt sätt att se det så ligger just dessa olycksaliga läckor bakom åklagaren Ulrika Schönbecks mycket restriktiva hållning gentemot media. Något som blivit allt värre under utredningens gång, vilket gjort att vi, alltså allmänheten, blivit lidande i slutändan eftersom vi inte får veta i stort sett någonting om fallet Carolin. Jävligt orättvist men tyvärr kalla fakta!
Har ni också märkt att redaktionerna på tv:s nyheter, svt och fyran, legat väldigt lågt när det gäller just mordet Carolin? Har en misstanke om att dom, liksom jag, redan från början anade att det här fallet var betydligt märkligare än det första intrycket(?) 3:ans ”Efterlyst” har däremot kört på för fullt – MEN - de har trots detta inte fått in några bra tips!
Förklara det den som kan?

Kan det vara så att ingen i Gällivare helt enkelt inte VÅGAR tjalla? Att de som VET är livrädda för vad som kan hända dom själva eller deras familjer och därför tiger? Jag fick ett tips från Gällivare, strax efter gripandet av den nu häktade mannen, som sa att ALLA trodde att han skyddade någon med sina ”sagor”. Denne ”någon” måste i så fall vara en person man inte vill möta i skogarna utanför Gällivare, som stackars Carolin gjorde!
Men idag, tisdag, ska alltså avgörandet komma enligt alla förhandsuppgifter! Den häktade ska konfronteras med alla nya bevis obduktionen samt nya brottsplatsundersökningar gett, och sen manglas i stenhårda förhör. Det mest intressanta tycker jag ska bli att få veta VEM mer som är inblandad i mordet, och HUR? En hel drös av människor har ju fått lämna dna-prov som jämförts med de fynd som gjorts i samband med mordet.

Till sist vill jag bara säga att jag haft många ganska träffande teorier om det här märkliga fallet tidigare, teorier som bla tagits upp i lokalpressen uppe i norr.
Men nu ska jag erkänna att jag är helt schack matt!
Ju längre utredningen av det här makabra mordet pågått så har känslan av att vi återigen kommer att få se ONDSKANS osminkade ansikte vuxit sig allt starkare!
Gud hjälpe Carolin Stenvalls anhöriga inför den synen!

Inga kommentarer: