måndag 17 november 2008

"ROPEN SKALLA"... inte alls...

Den minnesgode, och lite äldre(?), minns säkert parollerna som dundrade ut över gatorna när första maj-tågen drog fram: ” Ropen skalla – arbete, alt, rättvisa, åt alla! Men det var då det…
Dessa paroller och slagord med liknande innehåll framfördes titt och tätt av LO-basarna när de ansåg att politiker eller framför allt höga direktörer och finanshajar gick för långt. Uppenbarligen har LO helt skippat det där med att föra ”folkets talan” efter det är knäpptyst från deras sida. Trots alla avslöjanden om skandalösa pensioner och fallskärmar den senaste tiden. Detta finner jag vara mycket märkligt!

Att kommunal som största fackförbund i Sverige inte säger någonting är man ju van vid sen urminnes tider. Trots att deras medlemmar alltid får sämst löneförhöjning samt drabbas av kommunernas besparingar i alla dess former. Men att det inte börjat mullra i gruvorna i malmfälten är näst intill obegripligt! ”Gruvisarna” brukar inte skräda orden när sådana här orättvisor kommer i dagen och vem minns inte ”fallskärmsjägaren” och linslusen Lars Törnman i hans glans dagar. Herrejisses vad den mannen kunde gå tills storms mot alla möjliga och omöjliga avtal. Tyvärr steg populariteten honom åt huvudet och han föll som en pannkaka efter sitt försök att komma in i riksdagen. Efter kommunalrådstiden i Kiruna tror jag att herr Törnman själv sitter med en ganska sjysst pension i brevlådan varje månad…
Men ni förstår säkert nu vart jag vill komma med det här resonemanget:

VARFÖR ÄR DET TOMT PÅ BARRIKADERNA?
Varför ställer ingen, läs LO, krav på omförhandling av direktörernas vansinniga pensionsavtal? Som man gjorde förr! Då fick avtal rivas upp och så var det med den saken.
VAD är PROBLEMET?
OM jag vore en misstänksam gammal journalisträv, vilket jag ju inte är som ni vet(?), så skulle jag kunna tro att Wanja Lundby-Wedin,LO-basen. mfl i fackföreningsrörelsen topp själva sitter inne med feta fallskärmar/pensionsavtal som de är rädda ska lyftas fram i en sådan debatt! Men SÅ jävligt kan det väl inte vara i Svea rike anno 2008 va?
Jag hoppas att några nu arbetande journalistkollegor tar detta som ett tips och kollar upp saken! DET skulle förklara en hel del av den totala tystnaden från fackens sida och deras synbarliga ointresse för frågan…
Situationen vi då befinner oss i är att direktörerna med skandalavtalen helt enkelt har en hållhake på fackpamparna, eftersom de vet att dom OCKSÅ har liknande avtal!
Tror fan det är tomt och tyst på de gamla barrikaderna idag!

Jag ställer mig också väldigt frågande till oppositionens tystnad i frågan. Lars Ohly, vad fan pysslar han med egentligen? Och Peter Ericsson som inte brukar skräda orden i andra sammanhang? Att Mona Sahlin tiger förvånar mig dock inte det minsta. Så löst som hon sitter nu har hon aldrig suttit och min spådom i tidigare krönikor ser ut att slå in ganska snart nu. Alltså att Mona Sahlins tid som partiledare och toppolitiker för alltid är över! När jag ser henne på TV nu så är hon det dåliga samvetet personifierad, som att hon bara väntar på att korthuset ska falla samman vilken minut som helst. Klart att man blir nyfiken på vad hon hittat på nu då? En superpension när hon avgår, "övertrassat" riksdagens kontokort, ett fett reklamkontrakt med ”Toblerone”, vad vet jag? Men jävligt spännande är det att få se VAD hon har så dåligt samvete för…

Det stora problemet just nu är att de väldiga pensionsavtal som vissa finanshajar roffat åt sig och tydligen ska få håva in också, har en demoraliserande inverkan på hela det svenska folket.
-Va fan ska jag skatta för de där pengarna för, när dirrejävlarna blåser oss på 150 millar hela tiden! Något liknande resonemang föds ur detta, vilket givetvis är förödande för hela landets ekonomi i slutändan.
Jag kräver på stående fot att LO/fackföreningsrörelsen i sin tur kräver att alla skandalavtal rivs upp och skrivs om på acceptabla nivåer! Deras jurister brukar ju vara pålästa och fixar nog det lätt som en plätt!
OM inte facket reagerar nu så vill jag ta mig fan veta VARFÖR?
-

Inga kommentarer: