torsdag 6 november 2008

"Carolinfallet . Media, polis och åklagare - alla får underkänt!

Jag ger alltså icke godkänt för samtliga inblandade i det till outhärdlighetens gräns segdragna mordet på Carolin Stenvall! Idag har det förvarnats om att polis och åklagare ska lämna VISS information om fallet på morgonen, fan trot…? Jag skriver nästan alltid mina krönikor på kvällen innan så därför kan jag inte få med den informationen här.
Åter till betygen av de ovan nämnda ”aktörerna” i dramat som utvecklats till något som jag tror kommer att lämna en besk eftersmak i munnen på många människor(?)!
När det gäller kammaråklagare/förundersökningsledare Ulrika Schönbeck så hänvisar jag till gårdagens krönika som finns här under. Kommentarer i övrigt är överflödiga. Kändes bra att Leif GW Persson i gårdagskvällens ”Efterlyst” också menade att tigandet från polis och åklagare gått för långt i det här fallet och rentav kunde skadat utredningen!
Kom ihåg var ni läste det först bara!
Medias roll i morddramat är för mig också lite av en gåta? En av kvällstidningarnas solklara mutbrott har jag redan tagit upp och det har inget med hederlig bra journalistik att göra. Men det var faktiskt pinsamt roligt när de dementerade sina egna felaktiga uppgifter med – ” som vissa tidningar gjort gällande” – Ska man skratta eller gråta?
Det jag saknat är de Norrbottenstidningarnas utnyttjande av det faktum att dom är på plats, har lokalredaktörer där mm. Märkligt nog tycks dessa ”lokal-korrar” inte använts i ”Carolinfallet” och det är för en gammal norrbottens-journalist mycket märkligt! Va fan, det är ju dom som känner folket i trakten, som vet var det pratas mest, dom som kan röra sig obehindrat i Gällivare och snappa upp saker! Men så har det uppenbarligen inte fungerat i det här fallet. Jag känner personligen många av de som jobbat med fallet uppe i norrbotten, även de i arbetsledande ställning och jag kan för mitt liv inte tro att de medvetet plockat bort lokalredaktörerna från mordfallet pga någon slag allmän hotbild i Gällivare! Eller att en begäran från dom om att slippa jobba med mordet skulle beviljas!
Men lik förbannat så har jag hela tiden saknat de där insiktsfulla artiklarna från just Gällivare! De där artiklarna och intervjuerna som är rena ”aha-upplevelsen” från början till slut.
När jag började min karriär på SR Norrbotten hamnade jag i Arvidsjaur och hade turen att få radiolegenden Lasse Lindkvist som mentor. Han lärde mig bland annat att man måste vara ute i samhället och röra sig för att få tag i nyheter. Gå och dräll vid korvkiosken, vanliga kiosken, sitt i entrén till konsum och spärra upp öronen om du behöver få lösa rykten bekräftade, sa Lasse och skickade med berått mod ut det nervösa journalistynglet på uppdrag!
Och det funkade. Alla dar i veckan!
Det är just de här gamla hederliga metoderna jag saknar i medias bevakning av ”Carolinfallet”. En tuff, orädd ,hederlig journalistik enligt gammal ”Lasse Lindkvist-modell”!
Men både Norrbottens Kuriren och NSD ska ha en eloge för att de hållit sig för goda att haka på kvällstidningarnas mer eller mindre vansinniga uppgifter, och därmed sluppit de pinsamma dementierna!
Avslutningsvis när det gäller polisens agerande så är jag både förbannad och förbryllad. För så HÄR inihelvete omedgörliga brukar polismakten inte vara. En misstanke har börjat gro i mig om att polisen i sitt arbete med ”Carolinfallet” gjort en sjujävla DUNDERTABBE som man sedan försökt mörklägga på alla möjliga och omöjliga sätt. Jag har ingen aning om VAD det skulle vara, men någon jättemiss i brottsplatsundersökningen, i förhören med den häktade,schabblat bort avgörande bevis etc?
Enligt uppgifter i kväll så har den häktade mannen försökt att ta livet av sig igen. Hur sägs inte, bara att han förts till Umeå för en liten sinnesundersökning. Liten va?
Den mannen behöver en STOR!
Till sist. Vet ni vilken man i världshistorien som måste GRÄMA sig allra mest, där han brinner i skärselden, över den svarte Barack Obamas valseger? Adolf Hitler!
He,he, skadeglädje är den enda sanna glädjen så gläds åt det med mig!

Inga kommentarer: