tisdag 25 november 2008

"Carolinfallet": Dags för Silbersky att gripa in!

Ovanstående rubrik grundar jag på det faktum att den häktade 50-åringen, med HJÄLP av sin advokat försökt göra sig av med sina tillgångar för att inte Carolins familj ska få ut några skadestånd!
SKANDALEN ÄR ETT FAKTUM!

Hur in i helvete kan denna så kallade advokat få fortsätta som mannens försvarare? Hans ”råd” i fallet har ju inte precis hjälpt mannen ifråga, snarare stjälpt! Som detta att råda 50-åringen att försöka sälja ut sina tillgångar för att slippa betala skadestånd(?) Man baxnar rent ut sagt! Jag ställer mig frågan om en advokat verkligen FÅR agera på ett sånt här sätt i ett mordfall? Det känns, rent logiskt tänkt, som ganska osannolikt måste jag säga.
Jag tycker åklagaren Ulrika Schönbeck nu skulle styra upp alltihop ordentligt och kräva att den häktade mannen får en erkänt duktig advokat, som också agerar enligt de etiska och även moraliska spelregler som advokatsamfundet föreskriver.
Varför inte då Leif Silbersky?

Denne erkänt skicklige och rutinerade advokat skulle garanterat se till att hans klients intressen togs tillvara fullt ut. MEN göra det enligt de spelregler jag nyss nämnde! De ”råd” mannen tydligen fått av sin nuvarande ”pajasadvokat” har knappast hjälpt honom i hans minst sagt prekära situation. Förhandlingarna igår vid tingsrätten angående mannens tillgångar, visade ju på det ganska tydligt då tillgångarna på 290 000 kronor frystes av tingsrätten på åklagarens begäran!
Vi ska inte heller glömma bort att denna så kallade advokat gått ut med rena lögnerna i media om tex självmordförsök av den häktade. Bara det borde rendera i en avstängning! Detta handlar om ett svårt och komplicerat mordfall av värsta kaliber och då ska inte en liten advokat från Kiruna vara inblandad. Han är säkert duktig på snatterimål, skoterfyllor mm men detta övergår helt klart hans kompetens. Har länge misstänkt att han och den häktade känner varandra sen tidigare pga de nyss nämnda ”underligheter” som inträffat under utredningen.

Att 50-åringen försökte göra sig av med sina tillgångar för att inte Carolins familj ska få skadestånd ,stämmer precis in på bilden av den fullblodspsykopat jag beskrev för länge sedan i en krönika här. Den totala avsaknaden av empati med andra människor samt bristen på insikt i det hemska dåd han utfört! Men flera patetiska självmordsförsök på sistone visar att han besitter någon sorts samvete eftersom han uppenbarligen vill ta sitt liv. Eller annars rör det sig om att han har ångest/självömkan inför reaktionen från familj, släkt och vänner när hans vansinnesdåd uppdagas vid rättegången(?) Jag är nog böjd att sätta en slant på det sistnämnda alternativet!

Åklagaren sa redan förra måndagen att hon har fullgod bevisning för ett mordåtal men vill invänta de analyser som inte är klara. Nu ser det ut som att hon är beredd att vänta ända till efter jul med åtalet eftersom analyssvaren dröjer!
Varför det om bevisningen räcker redan nu?
Jag tror att mina skriverier här på bloggen om ”Carolinfallet” och åklagarens teorier i stort sett gått hand i hand under utredningens gång. MEN, jag FÅR spekulera – det får INTE åklagare Schönbeck! HON måste BEVISA varje teori hon haft angående mordet och motivet! Jag är också övertygad om att hon, liksom jag, hela tiden misstänkt att det handlat om ett sexrelaterat mord av värsta sort! Frihetsberövande,upprepade våldtäkter, misshandel, stympning med mera vidrigheter som mannen utfört i sin stuga när han hade Carolin fånge där. 50-åringens egen idiotiska historia om knuff mm är det väl ingen som någonsin trott på. Ska möjligen vara det där stolpskottet till advokat, men jag tvivlar på det också!
Jag tror att åklagare Ulrika Schönbeck har gett sig fan på att fullkomligt KROSSA den här gärningsmannen och hans historia i tingsätten. Och därför lugnt inväntar de analyser från hans stuga som kommer att göra hennes åtal komplett! Men för att det inte ska bli spel mot ett mål så behövs det ett advokatbyte.
NU!

Inga kommentarer: