söndag 9 november 2008

TV-krönika - Kasst och blandat!

Jag kan ge mig fan på att kvällspressens nöjesredaktioner och TV 4 har ett mycket nära samarbete när det gäller programsatsningar i kanalen! Hur ska man annars tolka de vansinnigt överdrivna skriverierna om tävlingsprogram ingen jävel, förutom medverkande B-kändisar – bryr sig om? ”Idol-Marcus” som var mitt gamla hemlän,Norrbottens, stolthet när han vann tävlingen är nu ute på isen och skämmer ut sig i ”stjärnor på is”. Ett program vars tittarsiffror är rena skämtet i jämförelse med kostnaderna kan jag tänka mig. Man kan ju undra hur de företag som sponsrar skiten tänker i just det fallet? Skulle tro att de skulle få fan så mycket bättre reklam genom att låta ungar springa omkring och sätta ”flyers” under bilarnas vindrutetorkare. Ta det som ett tips!
Men Expressen och Aftonbladet dundrar på dag ut och dag in om de olika ”idol + namns” ”kupper” mot varandra, programledare, ”Blondin-bella” eller något annat puckat.
VEM BRYR SIG?

SVT är ju så lyckligt lottade att de har ett gäng säkra kort i rockärmen att spela ut hela tiden vilket får fyran att bli mer och mer desperata! Så nu skriver kvällspressen spaltmeter om dyngan TV 4 pyttsar ut. Resultatet blir att blaskorna har något att skriva om, som inte innebär riktigt journalistiskt arbete, och fyran kan i och med det fortsätta sända rena floppar vecka ut och vecka in. Ett givande samarbete för alla parter utom en – TITTARNA!

Idol har i mina ögon spelat ut sin roll för länge sedan. Dessa stackars ungdomar tävlar om att vinna något som inte är någonting RIKTIGT! Det blir tex inga stjärnor efter vinsten, Fråga Marcus Fagervall och Marie Picasso till exempel! De kommer aldrig att bli några stjärnor utan är redan nu föredettingar. Det är så jävla tragiskt och synd om de här unga människorna som verkligen TROR alla deras drömmar ska förverkligas genom ”Idol”! Men juryn i programmet väljer inte ut deltagare efter tex originalitet i rösten, duktiga låtskrivare,dvs förutsättningar för en egen artistkarriär. Nej, de som väljs ut och vinner har givetvis bra sångröster, MEN, det har tusentals andra ungdomar också, so what?

SVT:s ”dansbandskampen” har faktiskt en viss charm eftersom Peter Settman har den rätta glimten i ögat och det är något som också präglar juryn och de deltagande samt publik. Man gör ett program för att det ska roa och underhålla och det tycker jag är gott så. Att sen musiken suger är en helt annan sak…

Fyrans ”Körslaget” måste jag erkänna gick hem både hos mig och sambon. Det var både kul, intressant och spännande! Dessutom var ju körledarna etablerade duktiga artister där Brolle och kollega Joacim Cans utmärkte sig mest. Brolle är nu nationalhelgon i hela Norrbotten och valdes igår till årets bodenbo. Kul! Tycker det är på sin plats att påpeka att Brolle aldrig vunnit idol eller tävlat där!
På deckarfronten har det varit intressant ur min synpunkt eftersom en av de svenska deckarna utspelades här i Visby/Gotland och den andra i min gamla hemstad Luleå. Bilderna från Visby och gotland i ”främmande fågel” var väl hyfsade, inte mer. Dessutom var storyn inte trovärdig på många sätt och hade alldeles för stora logiska luckor för att vara trovärdig! Ewa Röse i huvudrollen var en katastrof…
”Höök” är rena dödsstöten för Luleå och Norrbotten som turistlän eftersom allt uppenbarligen filmats med något slags ”gråfilter”, tom inomhus är rum och människor grå och glåmiga! Okej, Luleå är inte världens kulturella centrum avseende byggnation, och betongen härskar i city. Men SÅ jävla tråkig ser stan inte ut som den gör i ”Höök”!
När jag ser serien så är det en sak jag absolut INTE drabbas av – HEMLÄNGTAN!
Varför huvudrollsinnehavaren Anna Pettersson byts ut mot Cecilia Ljung är en gåta. Ljung är en 08 och har lika lite med Luleå att göra som en ”Stureplans-profil”…
De övriga skådisarna i serien är dock hyfsade. Men roligast för mig när jag ser ”Höök” är fortfarande att se om några gamla vänner/bekanta dyker upp i olika statistroller och att försöka lista ut VAR de olika scenerna är inspelade någonstans.
Man får vara nöjd med det lilla…

Inga kommentarer: