onsdag 26 november 2008

Är Obama den "miljö-jesus" världen väntat på?

För en gammal sportfisketok, fågelskådare och naturvän så är valet av Barack Obama som USA:s nästa president onekligen spännande och intressant. Natur och miljöfrågor har alltid varit mina specialområden under alla åren som journalist/reporter, men tyvärr har min rapportering hela tiden haft en markant slagsida åt det negativa hållet. Tänker bla på alla dioxinlarmen, som fick mig att följa frågan i över 15 år . Vad har hänt på den fronten kan man ju undra? För inte försvann problemen bara för att jag slutade bevaka frågan!

Tillbaka till Barack Obama då. USA har dessvärre varit den stora bromsklossen när världens alla länder försökt att enas om ett samarbete för att förbättra vår miljö och minska utsläppen.
För omkring två år sedan hölls ett toppmöte i Brasilien(?) tror jag det var, där USA än en gång vägrade att skriva på något dokument som skulle reglera deras egna utsläpp av bla koldioxid.
Detta ansåg/anser jag vara rent förjävligt att jordens mäktigaste stat!
Så där har det hållit på år ut och år in, tills nu! Barack Obama har utlovat enorma satsningar på miljöarbete och bara den saken att USA ERKÄNNER de här problemen är ett enormt kliv framåt!

Att USA låtsat som om inte miljöproblem fanns i deras eget land måste bero på deras enorma bil och oljeindustri. Dessa har alltid varit en stor maktfaktor i USA och därmed styrt och dikterat villkor för presidenterna, vars kampanjer de delvis bekostat. Men Obama tycks alltså inte gå i koppel hos dessa storindustrier och det betyder ”krig” i USA. Det tycker jag ta mig fan var på tiden! Obamas omåttliga popularitet i USA och övriga världen gör att han kan ta den striden utan att darra på manschetten.
Fan, karl´n har ju en hel och tillika hoppfull VÄRLD bakom sig!

Jag såg ett reportage för ett par sedan på CBS ”60 minutes” där dom intervjuade en av världens främsta dioxinforskare som jobbade i Vietnam. Anledningen var att hans fått enorma summor donerade till sig för att sluta forska på dioxinhalter i USA, hade bla upptäckt för höga halter i fisk där, och istället göra det i Vietnam! Sanslöst tyckte/tycker jag om sådana metoder. Med Barack Obama vid rodret är min förhoppning att sådana här killar får chansen att jobba i USA med sin forskning och komma med sina larm i olika miljöfrågor så amerikanerna börjar fatta att ÄVEN dom har problem utanför dörren! Att fisken i deras floder är förgiftad av cancerogena ämnen som dioxiner, att luften dom andas är full av skit från bilarnas avgaser etc, etc.
DETTA tror jag kommer att bli en mycket NYTTIG läxa för USA som land!
Jag säger inte med detta att amerikanerna är dumma huvudet. Det är bara det att dom inte fått veta något, eftersom deras forskare köpts upp och tystats genom det system industrin där fungerar på ,nja, eller INTE fungerar på om ni frågar mig…

För oss i ”lilleputt-landet” Sverige och övriga världen så tror jag att Barack Obamas löften om en miljöpolitik värd namnet kommer att innebära ett jättelyft, på lång sikt givetvis! Tänk er att vi/världen får tillgång till USA:s enorma resurser av forskare, laboratorium, ny vetenskap mm för att försöka få bukt med de mest akuta miljöproblemen. Och nu snackar vi om STORA resurser mina vänner – ENORMA! Om jag säger:
DETTA ÄR SÅ STORT ATT VI KNAPPT FÖRSTÅR DET!

Så jag tror att alla andra ”naturmuppar” runt om i världen skulle hålla med mig, rakt av!
För USA kommer nu, OM löftena infrias, att bli en väldig pådrivande kraft i miljöfrågorna istället för att som tidigare vara en bromskloss. Miljökongresser kan hållas i USA och jag hoppas också att Obama kan få med sig de hittills ganska ovilliga Japanerna också. Dessa har ju även dom jättelika toppmoderna forskningsanläggningar som kommer att behövas i det gemensamma arbetet för att rädda miljön och oss själva. Han kan ju alltid hota med stopp för bilimporten eller nåt…brukar funka!
Avslutningsvis åter till frågan i rubriken. Är Barack Obama den ”miljö-jesus” världen behöver så väl i dessa klimatkristider?
Jag VILL så in i helvete gärna tro det att jag svarar ett rungande:
JA!!!

Inga kommentarer: