måndag 10 november 2008

Vem fan bryr sig om tapirer!

Nä precis! Dom är stora, tjocka, klumpiga, fula, har stora snoriga hängnosar och är…
HELT UNDERBARA!
Med denna travestering på Askungens bal på julafton vill jag göra er uppmärksamma på att massor av djurarter håller på att TA SLUT ! Det är ju rent ut sagt förjävligt det vi ställt till med här på jorden. Och så har dessutom mage till att kalla oss ”skapelsens krona”,va? Snacka om stolpskott va…

Åter till tapirerna. Såg för ett tag sedan ett naturprogram som handlade om just dessa märkliga djur och fick då veta att de nu står på utrotningens gräns. Hade jag ingen aaaning om och beskedet kom som en chock för mig! Inte nu för att jag är något ”tapirfreak”, vad nu det är(?) men för att jag aldrig hört talas om att just tapiren var en djurart som hotades av utrotning. Jag trodde i min enfald att de klafsade runt i gyttjan i Sydamerika och Asien, badade och slängde med snablarna och var sååå lyyyckliga!
BULLSHIT! Finns bara fyra arter kvar och ett par av dom är nere i ett par hundra individer.

Jag blir förbannad, ledsen och framför allt RÄDD när sådana här uppgifter brakar in i nyllet på mig som en högerslägga av Mike Tyson. Jag har ända sen jag var en liten ”människovalp” älskat djur och natur och även haft de frågorna som specialiteter under min journalistiska karriär. Inkluderar även miljöförstöringen och liknande elände. Nu inser jag att jag under min livstid kommer att få se några av de djur jag beundrar mest här i världen försvinna från det vilda framför mina ögon! Tex Sibirisk tiger, Amurleopard och snöleopard.
Förra hösten gjorde vi en resa till Danmark och besökte då en safaripark som heter Knuthenborg. I denna park fick man med sin egen bil köra i en ”tigerskog", där ett antal sibiriska tigrar bodde. Vi rullade sakta in på den lilla vägen och stannade bredvid en jättelik ekstam som låg på marken. Ovanpå denna ekstam låg en sibirisk jättetiger och sov helt lugnt. Han öppnade ena ögat och kastade en blick på vår bil och oss innan han fortsatte att sova. Avståndet mellan tigern och bilen var ca två (2) meter och sambon vevade käckt ner rutan och fotograferade kungligheten! Skulle uppskatta att tigern var över tre meter lång och vägde en bit över tvåhundra kilo. Att få se denna fantastiska varelse så nära var en upplevelse som fortfarande ger mig en adrenalinkick när jag tänker på den. Man kände en djup vördnad inför detta naturens mästerverk och framförallt RESPEKT!

Samma känsla fick man då vi, också på ett par meters håll, fick titta på trubbnoshörningar som betade utanför bilen. Små nätta bjässar på runt två ton som hade kunnat göra skrot av bilen på ett par minuter. Men självklart ville de inte det utan bara tog det lugnt precis som tigrarna. Jag säger bara – Glöm naturprogram! – detta gav ett bestående intryck av dessa fantastiska djur som bara kan upplevas ”live”. En känsla av ÖDMJUKHET vi människor borde känt för länge sen inför naturen!

För övrigt så är vi inte skapelsens krona som vi skryter om. En jämförelse med andra djurarter på alla möjliga och omöjliga sätt gav svaret att skapelsen krona på jorden nu är – SPÄCKHUGGAREN!
Detta ultimata rovdjur vann tävlingen över oss för att de står överst i näringskedjan och alltså inte har några fiender i havet. Inte ens människan vill jaga dom! Köttet lär smak rent skit och något annat ”säljbart” kan de inte utgöra som döda för oss människor. Fiffigt va!? Dessutom anser forskarna att enda anledningen till att späckhuggare inte dödar och äter människor är att de är livrädda för oss. Med all rätt! Dom har ju sett vad vi gjort med de stora valarna och andra djur i havet och vet att människan är – DÖDEN! Fiffigt va!?
Sen gör ju inte späckhuggarna en massa korkade saker som folk gör mest. Späckhuggare krökar inte, dom knarkar inte, dom slår inte och våldtar små barn, dom släpper inte bomber och granater i huvudet på varandra eller skjuter ihjäl varandra på skolor eller på stan. Kort sagt: Späckhuggare uppför sig som folk borde göra…
Glöm nu inte tapirerna , för det är snart slutsnablat för dom!

1 kommentar:

SweFlo sa...

Tapirer har vi inte här men sjökor! Dessa snälla och långsamma sjöjättar ligge rpå gränsen till utrotning. Det har varit på tal om iår att ta bort dem från listan över skyddade djur, men VARFÖR? Problemet med manatees, som de ju heter på engelska, är att de ofta simmar väldigt långsamt just under vattenytan. Och så kommer en motorbåt och river sönder dem med propellern...De har ju inte en chans att flytta på sig! Och detta pga att människor inte följer lagen, vi har sk manatee zoner, där man endast får köra mycket långsamt, så att man kan se och väja för djuren. Men icke! De jävlarna! Om ni kommer hit hoppas jag att vi fpr bjuda på en titt på dessa djur i det vilda, som tur finns de än så länge lite över allt här...